17.2 °C, 3.8 m/s, 79.3 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaJelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas ķīmijas skolotāja saņem “Olainfarm” stipendiju
Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas ķīmijas skolotāja saņem “Olainfarm” stipendiju
26/10/2023

Novērtējot jauno ķīmijas skolotāju nozīmi, lomu un ieguldījumu, šonedēļ Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas skolotājai Latvijas Universitātes studentei Annai Liepiņai pasniegta AS “Olainfarm” stipendija 3000 eiro apmērā.

AS “Olainfarm” jauno ķīmijas skolotāju rudens stipendijām pieteicās kopumā 11 jaunie ķīmijas skolotāji. Izskatot pieteikumus, tika vērtētas gan viņu sekmes, gan motivācijas vēstule, norāda uzņēmumā. Viena no diviem stipendiātiem šoruden ir Anna Liepiņa, kura strādā par ķīmijas skolotāju Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijā un vienlaikus turpina studijas Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē.

A.Liepiņa atzīst, ka ķīmija viņai padevusies un kļuvusi par iemīļotu mācību priekšmetu jau kopš skolas laikiem. Pēc vidusskolas absolvēšanas viņa gan deva priekšroku citai jomai un izvēlējās studijas tolaik vēl Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas fakultātē, iegūstot bakalaura un vēlāk arī maģistra grādu. Pēc dekrēta atvaļinājuma, A.Liepiņa meklēja darbu ar sev piemērotu darba grafiku un pieņēma izaicinājumu strādāt kā skolotājas palīdzei ar pirmsskolas vecuma bērniem Jelgavas 4. sākumskolā. “Sākot strādāt ar skolotāju Ilzi Zajankovsku, man pavērās cita pasaule, kas bija ļoti iedvesmojoša. Skolas atmosfēra, kolēģu atbalsts, komunikācija ar bērniem – es sapratu, ka tā ir vieta, kur vēlos būt,” stāsta A.Liepiņa.

Pēc sākumskolas grupiņas reorganizācijas, A.Liepiņa meklēja veidus, lai turpinātu darbu –  kā rezultātā iesaistījās projektā “Mācītspēks” un sāka darbu kā ķīmijas skolotāja Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijā. Projekta gaitā jaunā ķīmijas skolotāja uzsākusi arī studijas Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē, kur iegūst, kā arī papildina jau līdz šim studiju laikā iegūtās zināšanas.

“Esmu gandarīta pievienoties Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas kolektīvam jau kā skolotāja. Tiesa, tas nav viegli – gatavošanās katrai mācību stundai paralēli jāsavieno ar pašas studijām un mājas darbiem. Taču es apzinos, ka tā ir profesija, kurā vēlos strādāt. Komunikācijā ar jauniešiem es cenšos runāt vieglā valodā un pat sarežģītas tēmas skaidrot vienkārši. Eksperimentēt, pētīt, diskutēt un mācīties atrast atbildes uz jautājumiem – šāda pieeja man līdz šim ļāvusi atrast kopīgu valodu ar skolēniem. Turklāt, manā gadījumā tie ir patiešām ļoti gudri un apķērīgi jaunieši, kuri vēlas mācīties,” rezumē A.Liepiņa, akcentējot: saņemtā stipendija motivē un reizē apliecina, ka viņas personiskais ieguldījums profesionālajā pilnveidē ir nozīmīgs arī valsts līmenī. “Vēlos atklāt dabas zinību plašās iespējas tā, kā savulaik man tās atklāja mana skolotāja. Bet sajūta, ka esi pamanīts un novērtēts, ļoti motivē turpināt iesākto,” tā A.Liepiņa.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne Linda Daniela norāda, ka šogad Latvijas Universitātē dabas zinību skolotāju programmā mācības sāka 15 jaunie studenti. No tiem deviņi izvēlējušies mācīties tieši par ķīmijas skolotājiem. Kopumā ik gadu Latvijas Universitāti pabeidz vien četri līdz pieci ķīmijas skolotāji, turklāt ne visi izvēlas strādāt skolā. “Bez profesionāliem un aizrautīgiem skolotājiem, nebūs arī nākamo ķīmiķu, inženieru, fiziķu, matemātiķu un IT speciālistu, kas tik ļoti vajadzīgi darba tirgū. Tāpēc, mūsuprāt AS “Olainfarm” iedibinātā stipendija topošajiem ķīmijas skolotājiem ir lielisks piemērs sinerģijai starp akadēmisko jomu un uzņēmējdarbības vidi, kam ceram sekos arī citi uzņēmumi, palīdzot arī no savas puses jaunajiem skolotājiem augt, mācīties un iegūt pārliecību par viņu nenovērtējamo nozīmi,” uzsver profesore, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne Linda Daniela.

Šī mācību gada sākumā Latvijas skolās un pirmsskolās pietrūka 1013 pedagogu, lielākoties tieši dabaszinātņu mācību priekšmetos, liecina Izglītības un zinātnes ministrijas informācija. Turklāt, jauno skolotāju ataudze saglabājas tikai viena procenta robežās, kas nozīmē, ka pedagogu trūkums skolās ar katru gadu tikai palielināsies. Attiecīgi arī jauniešu interese par dabaszinātņu priekšmetu padziļinātu apguvi un centralizēto eksāmenu kārtošanu šajos priekšmetos saglabājas stabili zema, jo pietrūkst pedagogu, kas šos priekšmetus varētu pasniegt. Piemēram, tikai nepilni 14% no visiem vidusskolu un speciālo skolu beidzējiem izvēlējās kārtot centralizēto eksāmenu ķīmijā, liecina Valsts izglītības un satura centra publiskotā statistika par 2022./2023. mācību gadu.

Apzinoties un novērtējot skolotāju lielo nozīmi izglītības procesā un kvalitātē, šogad AS “Olainfarm” nodibināja stipendiju programmu topošajiem ķīmijas skolotājiem. Piecu gadu laikā šim mērķim plānots atvēlēt 75 000 eiro, kopskaitā 25 jaunajiem ķīmijas skolotājiem piešķirot vienreizēju stipendiju 3000 eiro apmērā. Kopā ar A.Liepiņu stipendiju saņēma arī Tots Koķis, Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultātes bakalaura studiju programmas 2. kursa students un ķīmijas skolotājs Rīgas Valsts 2. ģimnāzijā.