19.5 °C, 2.2 m/s, 78.9 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPilsētaJelgavā atklāts moderns 112 kontaktu centrs
Jelgavā atklāts moderns 112 kontaktu centrs
28/06/2023

28. jūnijā Dobeles ielā 16 atklāts Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) 112 Jelgavas kontaktu centrs. Tas ir solis ceļā uz mūsdienīgas ziņojumu saņemšanas un apstrādes kārtības ieviešanu visā Latvijā un iedzīvotājiem palīdzību no operatīvajiem dienestiem ļaus saņemt ātrāk.

Jelgavas kontaktu centra izveide ir viens no ERAF projekta “Vienota kontaktu centra platforma operatīvo dienestu darba atbalstam un publisko pakalpojumu piegādei” pasākumiem. Pērn septembrī šāds kontaktu centrs atklāts Cēsīs, šodien – Jelgavā, bet vēl tāds tiks izveidots galvaspilsētā.

Kontaktu centra atklāšanā piedalījās iekšlietu ministrs Māris Kučinskis, VUGD priekšnieka vietnieks pulkvedis Jānis Grīnbergs, Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš, Jelgavas novada vadība, operatīvo dienestu pārstāvji un citi viesi.

Līdz šim Latvijā darbojās pieci VUGD reģionālie zvanu centri: Jelgavā (apkalpoja Zemgali), Liepājā (apkalpoja Kurzemi), Daugavpilī (apkalpoja Latgali), Valmierā (apkalpoja Vidzemi), kā arī Rīgā (apkalpoja Rīgas reģionu). Ieviešot jauno ziņojumu saņemšanas un apstrādes kārtību, piecu zvanu centru vietā tiek veidoti trīs kontaktu centri – Cēsīs (koordinē resursus Vidzemē un Latgalē), Jelgavā (apkalpo Zemgales un Kurzemes reģionu) un Rīgā, kur šāds kontaktu centrs vēl tiks izveidots, jaunā kvalitātē turpinot apkalpot Rīgas reģionu. “Jebkurā no 112 kontaktu centriem zvani tiek saņemti no visas Latvijas. Zvanu centra operators pieņem izsaukumu, vecākais dispečers izvērtē izsaukuma nozīmīgumu un to novirza resursu vadības dispečeriem, kuri tālāk strādā ar notikumu un koordinē VUGD resursus uz notikuma vietu,” stāsta VUGD Vienotā kontaktu centra pārvaldes Zemgales reģiona nodaļas priekšniece majore Kira Banziņa.

Ieviešot vienotā kontaktu centra platformu, būtiski mainīta ziņojumu saņemšanas un resursu vadības struktūra un Latvijā tiek ieviests divu līmeņu 112 ārkārtas palīdzības izsaukumu apstrādes modelis. Pirmais līmenis ir 112 kontaktu centrs, kurā ienāks visi iedzīvotāju ziņojumi – zvani, e-zvani, īsziņas –, savukārt otrais līmenis ir resursu vadības centri, kas tiks izveidoti katrā no dienestiem – VUGD, Valsts policijā (VP), Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā (NMPD) – un atradīsies atsevišķi cits no cita.

VUGD Vienotā kontaktu centra pārvaldes priekšnieks Hermanis Plisko skaidro, ka pēc jaunā modeļa kontaktu centra dispečeri saņems iedzīvotāju ziņojumus un apstrādās saņemto informāciju, atsijājot to, kur nav nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība. “Tālāk ar jaunās vienotas operatīvo dienestu resursu vadības sistēmas palīdzību vienlaicīgi informācija par ziņojumiem, kuros nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība, tiks nodota visiem notikumā iesaistāmajiem operatīvajiem dienestiem. Tātad viens būtisks laika resursa ietaupījums – dispečeri vairs nezvanīs, piemēram, NMPD dispečeriem, lai informētu par ugunsgrēku un resursu nepieciešamību notikuma vietā. Visi iesaistītie operatīvie dienesti vienlaicīgi saņems pamata informāciju par notikumu. Tas novērsīs vēl vienu problēmu – iedzīvotāju zvani vairs netiks pāradresēti citam operatīvajam dienestam, ja, piemēram, nepieciešama tikai VP palīdzība, un tiks novērsts, ka zvana pāradresācijas laikā pārtrūkst savienojums un kavējas palīdzības saņemšana,” skaidro H.Plisko. Pēc informācijas saņemšanas par notikumu katra operatīvā dienesta resursu vadības centrs izsūtīs uz notikumu sava dienesta resursus un piesaistīs citus, ja tie būs nepieciešami. Vienotā operatīvo dienestu resursu vadības sistēma nodrošinās ātru savstarpējo informācijas apmaiņu par notikumu un resursu vadību – tiešsaistes režīmā visi iesaistītie operatīvie dienesti varēs sekot līdzi notikumu attīstībai.

Jaunais kontaktu centrs 290 kvadrātmetru platībā izvietots VUGD Jelgavas daļas 3. stāvā, šim mērķim pielāgojot kādreizējos dzīvokļus šajā ēkā. “Līdz šim zvanu centra darbinieki strādāja vienā telpā ēkas 2. stāvā, bet šobrīd esam ieguvuši plašas, modernas telpas – atsevišķas aprīkotas telpas tieši zvanu centra darbiniekiem, atsevišķas telpas resursu vadības centra darbiniekiem, kā arī atpūtas, dušas, mācību telpu un atsevišķus kabinetus. Tāpat līdz ar pārmaiņām darbā ienākušas jaunas tehnoloģijas. Mūsu darba apstākļi ir būtiski uzlabojušies, un esam uzsākuši arī jaunu darbinieku piesaisti – nepieciešami vēl ap 30 cilvēku,” stāsta K.Banziņa, piebilstot, ka pašlaik Jelgavas 112 kontaktu centrā maiņās strādā 22 cilvēki.

Nozīmīgajā notikumā VUGD šodien sveica arī Jelgavas domes priekšsēdētājs A.Rāviņš, novērtējot to, ka arī valsts pāriet uz līdzīgu civilās aizsardzības un krīzes vadības sistēmu, kāda jau līdz šim darbojas Jelgavas pašvaldības operatīvās informācijas centrā. Tajā tiek saņemti ziņojumi no iedzīvotājiem, iestādēm un dienestiem un tālāk koordinēta nepieciešamo institūciju iesaiste, lai novērstu problēmu vai rastu risinājumu kādai situācijai. Jaunajam kontaktu centram uzdāvināts Jelgavas karogs.

VUGD 112 kontaktu centru atklāšana ir būtisks solis ceļā uz mūsdienīgu ziņojumu saņemšanas un apstrādes kārtību. Paredzams, ka Latvijā pilnīga pāreja uz jauno sistēmu notiks šā gada laikā. Šajā projektā piedalās VUGD, VP, Valsts robežsardze, NMPD un Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.