Pie Jelgavas skolotājiem, kuri māca mūsu pilsētas pirmklasniekus un sagatavo skolai bērndārzniekus, šomēnes nonāks Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) iztulkotais metodiskais materiāls “Lilu māja. Valodas attīstība, izmantojot eksperimentus”. “Tas kļūs par labu palīgu pedagogiem, kuri šajā mācību gadā praksē sāk īstenot kompetencēs balstītu mācību saturu, lai veidotu interesantas un aizraujošas mācību nodarbības skolēniem,” saka ZRKAC direktore Sarmīte Vīksna.
Metodiskais materiāls latviešu valodā izstrādāts, ZRKAC speciālistiem meklējot veidus, kā sniegt atbalstu pedagogiem jaunā mācību satura īstenošanā. Izzinot kolēģu pieredzi, viņu rokās nonācis Eiropas dabaszinātņu skolotāju asociācijas “Science on Stage” jeb “Zinātne uz skatuves” sagatavotais mācību līdzeklis. ZRKAC direktores vietnieces Skaidrītes Bukbārdes iztulkots, nu tas pieejams arī latviešu valodā. Grāmatas galvenie varoņi ir izdomāts tēls Lilu un meitenīte Alīna, kuri ar saviem piedzīvojumiem bērnus aicina izzināt dažādas “neizskaidrojamas” lietas.
Galvenais mērķis ir sniegt skolotājiem idejas un materiālus mācību stundām, apvienojot eksperimentu veikšanu ar valodas prasmju attīstīšanu, jo bērni pētot un eksperimentējot papildus attīsta loģisko domāšanu, iemācās jaunus jēdzienus, pilnveido lasīšanas un rakstīšanas prasmes. “Metodiskajā seminārā ar šo mācību materiālu iepazīstināsim pilsētas pedagogus, rosinot to aprobēt savā ikdienas darbā, un pēc tam jau tas varētu kļūt par vērtīgu palīgu skolotājiem arī citviet Latvijā,” S.Vīksna uzsver, ka šāda veida palīgmateriāla, ko iespējams izmantot dažādu priekšmetu apguvē, vismaz šobrīd mūsu valstī vēl nav. Turklāt būtiski, ka katru grāmatas nodaļu sarakstījis citas valsts pārstāvis, tādējādi bērniem ļaujot paplašināt redzesloku arī par dažādu tautu kultūru.
Jaunā mācību satura apguvē pedagoga izdomai un radošumam ir ļoti būtiska loma, un šis mācību materiāls sniedz piemērus un idejas eksperimentiem, turklāt bērniem tuvā vidē – mājās. “Tie ir eksperimenti vannasistabā, virtuvē, viesistabā, ļaujot bērniem pašiem nonākt pie secinājumiem, piemēram, kādos apstākļos spogulis noraso, kāpēc mīklai vajadzīgs raugs un kā panākt, lai tas sāk rūgt, kā vieglāk pārvietot dīvānu – stumjot vai velkot. Veicot pētījumus, bērniem ir iespēja kritiski domāt, veidot sakarības, veikt izpēti, gūt zināšanas, izpratni un skaidrojumu noteiktam dabas parādību kopumam. Bērni apgūst pētnieciskās darbības prasmes: pētāmā jautājuma saskatīšanu un uzdošanu, pierādījumu meklēšanu, pieņēmumu izvirzīšanu, izpētes un eksperimentu veikšanu, analīzi un secinājumu veidošanu, kas ļauj bērnam apjaust mācīšanās jēgu,” skaidro S.Bukbārde, piebilstot, ka jaunajam mācību materiālam pievienots CD ar darba lapām uzdevumu izpildei.
Iepazīties ar metodisko materiālu varēs arī jaunajā tīmekļvietnē www.metodiskiedargumi.lv.
“Science on Stage” ir Eiropas dabaszinātņu skolotāju asociācija, kurā darbojas pedagogi no 25 valstīm. Latviju šajā asociācijā pārstāv ZRKAC.
Foto: Jelgavas pilsēta
Informācija sagatavota
Jelgavas pilsētas pašvaldības
Sabiedrisko attiecību pārvaldē