2.9 °C, 6 m/s, 93 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaAmatu vidusskolas audzēkņi: prakse ārzemēs iedrošina un palīdz kļūt pārliecinātākiem
Amatu vidusskolas audzēkņi: prakse ārzemēs iedrošina un palīdz kļūt pārliecinātākiem
29/06/2022

Jelgavas Amatu vidusskola pēdējos gados īpašu uzmanību pievērsusi starptautisku projektu īstenošanai, lai mācību laikā jauniešiem būtu iespēja doties arī praksē uz ārvalstīm un gūt starptautisku pieredzi savā profesijā. Aizvadītajā mācību gadā vairāk nekā 30 topošo speciālistu praktizējās Itālijā, Maltā un Vācijā. Uzrunātie jaunieši atzīst, ka prakse ārzemēs palīdz kļūt patstāvīgākiem, tā ir iespēja uzlabot savas angļu valodas zināšanas, paplašināt redzesloku, iepazīstot citu kultūru, kā arī iedrošina un palīdz kļūt pārliecinātākiem par savām spējām. Tam apliecinājums ir skolā saņemtās prakses devēju atsauksmes – visu audzēkņu veikums ir novērtēts tikai ar teicami un labi.

Jelgavas Amatu vidusskola realizē “Erasmus+” projektu “Jelgavas Amatu vidusskolas audzēkņu un pedagogu profesionālās kompetences pilnveide” (Nr.2020-1-LV01-KA116-077238), lai audzēkņi labāk apgūtu izvēlēto profesiju, gūtu darba pieredzi citās Eiropas valstīs, apgūtu valodu, citas valsts kultūru. Tas motivē audzēkņus mācīties un tādējādi novērš priekšlaicīgu skolas pamešanu. Audzēkņu mobilitāte palīdz labāk apgūt izvēlēto profesiju, attīsta viņu profesionālo kompetenci, zināšanas, prasmes, kā arī iemaņas, sniedz iespēju iepazīties ar jaunām darba metodēm un paņēmieniem, kā arī apgūt jaunas tehnoloģijas. “Šīs ārzemju prakses sniedz būtisku ieguldījumu audzēkņu personības izaugsmē un karjeras attīstībā,” pārliecināta skolas direktore Edīte Bišere.

 

Starptautiskajā vidē iemācās nebaidīties kļūdīties

 

Skolas pavāru profesijas skolotāja Ligita Ziemele atzīst, ka ir jūtama atšķirība starp tiem jauniešiem, kuri pabijuši praksē ārzemēs, un tiem, kuri nav. “Jaunieši, kuri divas vai trīs nedēļas pabijuši ārpus valsts, citā vidē, citā kultūrā, ir kļuvuši brīvāki, drošāki. Lielai daļai sākotnēji ir valodas barjera, taču tieši šādā starptautiskā vidē viņi iemācās nebaidīties kļūdīties, un tas vēlāk palīdz arī citās jomās,” atzīst L.Ziemele, uzsverot, ka starptautiskā prakse palīdz jauniešiem kļūt atvērtākiem, patstāvīgākiem un arī drošākiem.

 

Lielai daļai topošo speciālistu skolas organizēta starptautiskā prakse ir pirmā reize, kad viņi dodas ārpus Latvijas. Gan paši jaunieši, gan arī pedagogi atzīst, ka tā iedrošina iesākto turpināt. “Ir gadījumi, kad vecāki pirms šīm ārzemju praksēm ļoti norūpējušies un vēl šaubās, vai piekrist bērna braucienam. Taču mēs iedrošinām vecākus, uzsverot visus ieguvumus, un vēlāk ģimenes ir ārkārtīgi pateicīgi par to, jo arī vecāki jūt, ka jaunieši kļuvuši daudz patstāvīgāki, viņi ir paplašinājuši savu redzesloku, redzējuši, kā strādā citās valstīs, iemācījušies kaut ko jaunu,” stāsta skolas direktore.

 

Darbs apliecina, ka mūsu jaunieši ir zinoši un prasmīgi

 

Līdz ar dažādiem Covid-19 ierobežojumiem šajā mācību gadā Amatu vidusskolas jauniešus starptautiskajā praksē uzņēma tikai trīs valstīs – divu vai trīs nedēļu praksē jaunieši bija Itālijā, Maltā un Vācijā. Pēdējā grupa no prakses Vācijā atgriezās maijā – pieci topošie pavāri un četri konditori, bet aprīlī tur praksē bija topošie pavāri, metālapstrādes specialitāšu audzēkņi un frizieri. Atšķirībā no Itālijas un Maltas, kur prakse tiek aizvadīta pie konkrētiem darba devējiem, strādājot uzņēmumos, Vācijā tā tiek organizēta apmācību centrā, kurā muižas kompleksā izveidotas dažādas mācību laboratorijas, un praksi tur aizvada topošie speciālisti no vēl 16 valstīm, piemēram, Francijas, Portugāles, Austrijas, Spānijas. Vienlaikus mācību centrā bija ap 270 jauniešu no dažādām valstīm. Piemēram, topošie frizieri strādāja labi aprīkotā mācību frizētavā, uz kuru nāca safrizēties jaunieši no citām valstīm. Topošie frizieri atzīst, ka ļoti interesanti bijis sastrādāties ar dažādu valstu jauniešiem. Topošajiem CNC darbgaldu iestatītājiem mācību darbnīcā pēc rasējuma bija jāizgatavo metāla metamie kauliņi, metinot no sešām šķautnēm. “Tā bija iespēja jauniešiem apgūt metināšanu vācu speciālistu vadībā, un darbs apliecināja, ka mūsu jaunieši ir zinoši un prasmīgi, viņi ar uzdevumu galā tika ļoti labi,” stāsta pasniedzējs Raitis Zvirbulis.

 

Itālijā Jelgavas Amatu vidusskolas topošie pavāri divas nedēļas strādāja kāda atzītā restorānā Bergamo. Divām mūsu meitenēm bija uzticēta viesu uzņemšana, bet divi puiši strādāja virtuvē. “Restorāna vadītājs, ieraugot mūsu meitenes, jau pirmajā stundā pateica, ka viņas strādās pie viesu apkalpošanas. Sagādāja viņām itāļu tradicionālos tērpus – kleitas ar puķēm un pat speciālas kurpes, bet puišiem tika uzticēts piedalīties gatavošanā. Viegli nebija – kā jau restorānā, darba stundas ir garas, bet, jāatzīst, ar lepnumu vēroju mūsu jauniešus. Saņēmām daudz komplimentus no saimnieka, kurš mūsu jauniešus patstāvīgā darbā gatavs ņemt kaut šodien, jo viņiem esot ļoti labas darba iemaņas, izpratne par restorāna darbu, viņi ātri apgūstot visu jauno,” tā L.Ziemele.

 

Iedrošina aizbraukt vēl kaut kur

 

Jāpiebilst, ka katra uzņemošā organizācija ne tikai parūpējas par prakses vietu audzēknim, bet arī skrupulozi seko līdzi jauniešu darbam un pēc tam izvērtē praksi. Skolas direktore ir lepna – līdz šim visi starptautiskajā praksē pabijušie jaunieši novērtēti ar teicami vai labi. “Visā pasaulē tiek meklēti precīzi darba izpildītāji, un prakšu vadītāji atzīst, ka mūsu jaunieši ir lieliski sagatavoti darbam. Viņi spēj tikt galā ar uzticēto, bet, pats galvenais, – ļoti ātri mācās un apgūst jaunas lietas. Ir ieinteresēti tajā, ko dara, un tas mums kā skolai ir ļoti būtiski – lai prakses devējs ir apmierināts un arī mūsu audzēknis no ir ieguvis jaunu pieredzi, labāk izpratis savu profesiju,” tā E.Bišere.

 

Uzrunātie jaunieši atzīst, ka šī ir iespēja kļūt pastāvīgākiem un reizē izaicinājums tikt galā pašu spēkiem ar dažādām nestandarta situācijām. Proti, ne vienmēr viss iet gludi. Piemēram, pēdējo reizi tika pārcelts lidojums, ir gadījies, ka, dodoties ekskursijā ar vilcienu, aizbrauc uz nepareizo pusi, taču šādas situācijas sniedz dzīves pieredzi, jo ar tām ir jātiek galā pašam. Tāpat jaunieši atzīst, ka starptautiskās prakses viņus iedrošina meklēt iespējas aizbraukt vēl kaut kur. Jau 3. augustā 16 jaunieši un 10 pedagogi dosies divu nedēļu praksē uz Maltu.         

 

Jāpiebilst, ka šis Amatu vidusskolas īstenotais projekts paredz arī profesionālās izglītības speciālistu pieredzes apmaiņu. Arī pedagogi dodas uz sadarbības organizācijām projekta dalībvalstīs, iepazīstot audzēkņu prakses vietas partnerorganizācijās, apgūstot jaunas mācību metodes, praktiskās iemaņas darba vidē balstīta izglītības procesa organizēšanā. Profesionālās izglītības speciālisti un prakšu vadītāji uzlabo zināšanas praktisko nodarbību vadīšanā, mācību darba organizēšanā un par izglītības sistēmu Eiropā.

 

Skolas direktore pārliecināta, ka starptautiskā pieredze palīdz audzēkņiem vieglāk atrast darbu pēc skolas beigšanas, motivē turpināt mācības un attīstīties, savukārt tas ilgtermiņā ietekmē reģiona attīstību. Tāpat starptautiskā pieredze ir ļoti būtiska pedagogiem, jo tie aktīvi dalās ar pieredzēto un piedāvā jaunas idejas, kā uzlabot mācību kvalitāti.

 

 

Foto: no Jelgavas Amatu vidusskolas arhīva

 

Informācija sagatavota

Sabiedrisko attiecību pārvaldē