7.6 °C, 2.1 m/s, 85.3 %

Jaunumi

Sākumlapa Jaunumi“Prātnieku laboratorijā” eksaktos priekšmetus apgūst praktiski
“Prātnieku laboratorijā” eksaktos priekšmetus apgūst praktiski
26/02/2020

“Viens no būtiskākajiem ieguvumiem “Prātnieku laboratorijā” ir prasmes, kuras skolēni gūst darbojoties, – plānošana, savstarpējā sadarbība, pētniecība. Programma īstenota tā, lai pēc trim vai četriem gadiem, kad skolā tiek apgūta teorija, bērni var atskatīties uz šajās nodarbībās uzzināto un gūt labāku izpratni par mācību vielu,” par Jelgavas “Prātnieku laboratoriju” stāsta viens no tās pasniedzējiem Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolotājs Kārlis Daģis. Jaunajā ārpusskolas izglītības programmā 5. un 6. klašu skolēni aizvadījuši pirmos mēnešus, kuru laikā padziļināti apgūti eksaktie priekšmeti. Paši skolēni visvairāk novērtē tieši praktisko pieeju darbam.

Jelgavas “Prātnieku laboratorija” ir Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra Junioru universitātes turpinājums un tiek rīkota ar pašvaldības finansiālu atbalstu. Nodarbības notiek katru trešdienu, pulcējot 20 piektklas­niekus un 21 sestklas­nieku no pilsētas skolām. Kā norāda programmas īstenotāji ģimnāzijā, pirmais mācību gads ļauj saprast, kā organizēt nodarbības turpmāk un kā izvērst programmas piedāvājumu. Jelgavas Valsts ģimnāzija ir viena no 30 skolām Latvijā, kur tiek realizēta “Prātnieku laboratorijas” programma.

 

Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra vadošā pētniece un “Prātnieku laboratorijas” programmas vadītāja Ilze France uzsver, ka viens no ieguvumiem, turpinot Junioru universitātes aizsākto darbu Jelgavā, ir tas, ka saturs tiek izstrādāts kopā ar skolas pedagogiem. “Kopā veidojam saturu, izmantojot to, kas jau ticis izstrādāts “Prātnieku laboratorijas” programmā, un pielāgojot to plānotajām mācībām. Visa pamats ir cilvēkresursi un saturs,” skaidro I.Fance, norādot: “Aizsākto ir svarīgi turpināt, jo padziļināta eksakto priekšmetu apguve radošā veidā joprojām daudzām ģimenēm ir sveša. Uz “Prātnieku laboratoriju” nāk zinoši skolēni, taču, strādājot kopā ar līdzvērtīgiem jauniešiem, viņu motivācija apgūt vairāk caur tādu kā draudzīgu konkurenci tikai pieaug.”

 

Katra Jelgavas skola dalībai programmā virzīja savus labākos audzēkņus, kuri kārtoja arī iestājpārbaudījumus, līdz ar to nodarbību dalībniekiem ir gan izpratne, gan interese par apgūstamo vielu, un to apstiprina arī skolēni. Jelgavas 4. sākumskolas piektklasnieks Martens ar nepacietību gaidījis 2. semestra nodarbību, kurā iepazīti ķīmijas pamati. “Ķīmija no tā, ko līdz šim esam mācījušies, man patīk vislabāk jo ir eksperimenti. Skolā mums ir dabaszinības, bet maz darbojamies paši. Pirms tam tā varēju darboties tikai mājās, pildot eksperimentus no speciālas grāmatas, un nesen nopirku tās 2. daļu. Nākotnē gribētu būt zinātnieks,” stāsta Martens. Savukārt Ņikita no Jelgavas 6. vidusskolas novērtē aizvadītā semestra noslēguma darbu: “Mums bija viens lielais komandas darbs, kad taisījām galda spēli – līdzīgu “Cirkam”, bet ar matemātikas elementiem. Uzejot uz konkrēta laukuma, bija jārisina uzdevums. Par atbildi vai nu iet uz priekšu, vai izlaiž gājienu, un tas bija diezgan jautri. Mums bija arī ekskursija uz “AHHAA” centru, kuru apmeklēju jau otro reizi, bet tur bija jauna izstāde, tāpēc bija interesanti.”

 

Pašu veidotas galda spēles bija piektklasnieku semestra noslēguma darbs, pielietojot jauniegūtās zināšanas. Kopā darbojās arī 6. klases skolēni, kuri, izmantojot matemātiskās prasmes un ievērojot mērogu, izstrādāja autostāvvietas modeli, kurā plānota teritorija, paredzot vietu mašīnām un veloceliņiem, kā arī rēķinot slīpumus. Savukārt decembrī organizēta bezmaksas ekskursija uz “AHHAA” zinātnes centru Tartu, kas daudziem skolēniem bija ne vien pirmā reize zinātnes centrā, bet arī pirmā ekskursija ārpus Latvijas, informē Jelgavas “Prātnieku laboratorijas” organizatore Jelgavas Valsts ģimnāzijā Ilze Liepa-Nagle.

 

Programmas īstenotāji Jelgavā pirmos “Prātnieku laboratorijas” mēnešus vērtē pozitīvi, uzsverot, ka galvenais, ko skolēni gūst nodarbībās, ir prasmes pētniecībā un darba organizēšanā, kā arī pamatus eksakto priekšmetu dziļākai izpratnei. I.Liepa-Nagle piebilst, ka uzsāktās programmas veiksmes ļauj novērtēt arī vecāku interese par iespējām bērnus iesaistīt turpmākās “Prātnieku laboratorijas” grupās. Plānots, ka nākamajā gadā varētu tikt ieviesta arī 7. klašu grupa, nodrošinot gan pašreizējo, gan jaunu prātnieku tālāku izglītošanu.

 

“Prātnieku laboratorijā” šajā semestrī skolēni apmeklēs inovatīvus uzņēmumus, kuri strādā eksakto zinātņu jomā, bet mācību gada noslēgumā notiks dienas nometne. 5. klašu skolēni nodarbībās mācīsies par enerģijas uzglabāšanu un efektivitāti, iepazīstot auto būves pamatus, kā arī veidos animācijas, izmantojot ģeometriju, bet sestklasnieki izpratīs fotoaparātu un projektoru darbības principus un zinātniski analizēs dažādas situācijas kinofilmās.

 

 

Foto: Jelgavas pilsēta
 

Informācija sagatavota

Jelgavas pilsētas pašvaldības

Sabiedrisko attiecību pārvaldē