19.4 °C, 1.4 m/s, 86 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaInternetā ievietoto saturu kontrolēt nevar
Internetā ievietoto saturu kontrolēt nevar
01/11/2015

Pēdējo pedofilijas skandālu ietekmē arvien vairāk tiek runāts par bērnu drošību un to, kā bērnus var pasargāt vecāki un sabiedrība un kā viņi var pasargāt paši sevi. Šajā kontekstā ļoti svarīga ir arī drošība internetā, un par šo tēmu izglītojās arī Jelgava skolotāji, lai varētu to tālāk stāstīt skolēniem.

Egija Grošteine

Pēdējo pedofilijas skandālu ietekmē arvien vairāk tiek
runāts par bērnu drošību un to, kā bērnus var pasargāt vecāki un
sabiedrība un kā viņi var pasargāt paši sevi. Šajā kontekstā ļoti
svarīga ir arī drošība internetā, un par šo tēmu izglītojās arī
Jelgava skolotāji, lai varētu to tālāk stāstīt
skolēniem.

Zviedrijā – 70 procenti bērnu vecumā no trīs līdz četriem
gadiem, Norvēģijā – 58 procenti vecumā līdz trīs gadiem, Austrālijā
– gandrīz puse vecumā no trīs līdz sešiem gadiem. Šāda ir
statistika 2013. gadā par to, cik mazi bērni regulāri izmanto
internetu, informē Latvijas Universitātes doktorante Liene
Valdmane. Viņa kopā ar «Net–Safe Latvia» Drošāka interneta centra
vadītāju Maiju Katkovsku vadīja Jelgavas pedagogiem lekciju
«Medijpratība un drošība internetā».

«Vislielākā mūsdienu bērnu problēma attiecībā uz internetu ir
vēlme ar visu dalīties internetā,» uzsver M.Katkovska,
paskaidrojot, ka par jebko, kas tiek ievietots internetā, pazūd
kontrole un internetā ievietotais materiāls, piemēram, fotoattēls,
var ceļot no cilvēka pie cilvēka. Nereti neapdomīgu komentāru un
tālāk izplatītu rakstu dēļ, interneta lietotājam rodas problēmas,
iekārtojoties jaunā darbavietā, jo nav noslēpums, ka mūsdienās
tieši sociālie tīkli ir tie, pēc kā darba devējs vadās, pieņemot
jaunu darbinieku.

Kā vēl vienu aktuālu problēmu M.Katkovska min saziņu internetā
ar svešiniekiem, jo tieši tādā veidā, pēc policijas stāstītā,
pedofili meklē savus upurus. Tomēr viņa uzsver, ka internetā
neviena persona nav anonīma, piebilstot, ka pat pēc mobilā
operatora mājas lapas anonīmi sūtītām īsziņām var izsekot un
noskaidrot, no kura datora tās ir tikušas sūtītas. Kā piemēru viņa
minēja gadījumu, kad it kā nevainīgs joks diezgan nelāgi beidzās 6.
klases skolēniem, kuri vēlējušies izjokot jauno skolotāju. Zēni no
kāda vecāka darbavietas datora, kamēr viņš pats bija sapulcē,
nosūtīja skolotājai vairākas draudus saturošas īsziņas, līdz viss
nonāca tik tālu, ka tika piesaistīta policija. Likumsargiem
operatīvi strādājot, vainīgās personas tika noskaidrotas.

Lektores uzsver: savukārt, lai izmantotu interneta sniegtās
iespējas mācību procesā, gan skolēniem, gan skolotājiem jo īpaši
vajadzētu piestrādāt pie informācijas kvalitātes analīzes.
Statistikas dati liecina, ka tikai 70 procentu skolēnu pārbauda
informācijas avota patiesumu un tās sniedzēja uzticamību.

Jāpiebilst, ka darbojas bezmaksas uzticības tālrunis 116111, uz
kuru zvanot, bērniem un jauniešiem ir iespēja ziņot par pārkāpumiem
internetā un saņemt psihologa atbalstu un konsultāciju dažādu
situāciju risināšanai. Tas darbojas 24 stundas septiņas dienas
nedēļā.

Lekcija «Medijpratība un drošība internetā» bija iekļauta
pedagogu Inovācijas dienas, kas notika skolēnu brīvlaikā Zemgales
reģiona Kompetenču attīstības centrā, programmā.

Foto: no JV arhīva

Saistītā ziņa

Policija: «Anonimitāte
neatbrīvo no atbildības par komentāriem internetā»