Lai gan šonedēļ ir skolēnu rudens brīvlaiks, Jelgavas 5. vidusskola turpina ievērot tradīcijas un skolēnus brīvlaikā aicina uz Tehniskās jaunrades dienu. Vakar 60 Jelgavas 5. vidusskolas skolēni viesojās LLU Tehniskajā fakultātē (TF), lai tuvāk to iepazīstu, un darbotos dažādās laboratorijās.
www.jelgavasvestnesis.lv
LLU TF dekāns Ilmārs Dukulis informē, ka jauniešiem bija iespēja doties improvizētā «Inženieru labirintā», piedaloties četrās darbnīcās un TF mācībspēku vadībā veikt dažādus eksperimentus. Taču pirms tam vēl dekāns I.Dukulis jauniešus iepazīstināja ar studiju iespējām universitātē un fakultātē.
Darbnīcā «Enerģijas pārvērtību noslēpumi» profesors Aivars Kaķītis jauniešus iepazīstināja ar Peltjē elementu izmantošanu siltumsūkņa režīmā. Jauniešu klātbūtnē tika sasaldēts ūdens, un tad, izmantojot radušos temperatūru starpību, iegūta elektriskā strāva un aizdedzināta gaismas diode.
Savukārt asociētā profesora Aigara Laizāna vadībā jaunieši piedalījās eksperimentā, lai izprastu, kā gaisma dod enerģiju, un enerģija dod gaismu. Tika veikts dažādu mākslīgā apgaismojuma veidu energoefektivitātes pētījums, apmeklētāju muskuļu spēks tika pārvērsts elektriskajā enerģijā, demonstrēts saules panelis, saules kolektors un siltumsūknis. Ieslēdzot un izslēdzot dažādus gaismekļus un nolasot, cik tie enerģijas patērē, mājās jaunieši varēs aprēķināt, cik enerģijas (naudas) viņi ietaupītu, ja nomainītu savas esošās spuldzītes uz cita tipa spuldzītēm.
Asociētā profesora Raimunda Šeļegovska stāstījumā par tēmu «Siltums no gaisa vai ūdens» tika izvirzīts apgalvojums «Ar siltuma sūkni, samaksājot par vienu vienību elektriskās enerģijas, var iegūt 4 līdz 5 vienības bezmaksas siltuma enerģijas no gaisa vai ūdens». Jaunieši, darbinot siltumsūkņa stendu, izmērīja patērēto elektroenerģiju, iegūto siltumenerģiju, un varēs arī mājās aprēķināt siltuma izmaksas un pārliecināties par šī apgalvojuma patiesumu.
Profesora Daiņa Berjozas vadībā spēkratu tehniskās ekspluatācijas laboratorijā jaunieši veica praktisko darbu riepu balansēšanā, kā arī ieguva derīgu informāciju par riepām, to izvēli un ekspluatāciju.
Foto: I.Dukulis