21.3 °C, 2 m/s, 86.3 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraAr laivām pa upju krācēm, ezeriem un jūru
Ar laivām pa upju krācēm, ezeriem un jūru
04/10/2015

«Ceļošana ar laivām ir viegli pieejams ceļošanas un laika pavadīšanas veids, kas der jebkuram, sākot no maza bērna līdz sirmgalvim,» ir pārliecināts Roberts Rubenis, aizrautīgs ceļotājs, bijušais jelgavnieks, kurš ar laivošanu aizrāvies 12 gadu vecumā un ar laivām brauc jau 17 gadus – vairāk nekā pusi no sava nepilnus 30 gadus garā mūža. 

Andra Ozola

«Ceļošana ar laivām ir viegli pieejams ceļošanas un
laika pavadīšanas veids, kas der jebkuram, sākot no maza bērna līdz
sirmgalvim,» ir pārliecināts Roberts Rubenis, aizrautīgs ceļotājs,
bijušais jelgavnieks, kurš ar laivošanu aizrāvies 12 gadu vecumā un
ar laivām brauc jau 17 gadus – vairāk nekā pusi no sava nepilnus 30
gadus garā mūža.  

Pamatā laivu braucieniem izmanto divu veidu laivas – kanoe un
kajakus. Kanoe ir Ziemeļamerikas indiāņu radīta laiva, kas savos
pirmsākumos gatavota no bērza tāss un ir ļoti viegla. Tagad kanoe
izgatavo no dažādiem sintētiskiem materiāliem. Savukārt kajaks
(padomju laikā saukts arī par smailīti) ir Ziemeļu puslodes
iedzīvotāju pārvietošanās līdzeklis. Tam pirmsākumos bija koka
rāmis, apjozts ar roņa ādām, un ar šādu laivu devās medībās.
Mūsdienās kajakus izmanto sportam, braukšanai pa jūru un straujām
upēm. Dažkārt rodas jautājums, kā atšķirt abas laivas. Roberts
skaidro, ka tas ir vienkārši – pēc airiem. Ja ir airis ar vienu
lāpstiņu, tā ir kanoe, bet, ja airis ir ar divām lāpstiņām – tā ir
smailīte jeb kajaks. Tātad – jāskatās, kas laivotājam rokās.

Trakākie lec ūdenī no ledus gabaliem

R.Rubenis, braucot ar laivām, ir apceļojis Latviju, Igauniju un
Somiju, bet nācies pabūt arī tālākos braucienos. 2012. gadā viņš
devies uz Korsikas salu, kas pieder Francijai. Tā tiek saukta par
Eiropas Meku straujūdens braukšanā, ko raksturo lielas pārgāzes un
straujš ūdens. Pa ceļam uz Korsiku piestāts arī Austrijas Alpos. Pa
straujiem ūdeņiem brauc ar straujūdens kajaku, kas gatavots no
polietilēna un ir ļoti izturīgs.

Savukārt par Latvijas laivotāju «popkultūras» upi tiek dēvēta
Amata. «Labais līmenis» skaitās braukt pa Amatu pavasarī, kad gar
upes malām vēl ir ledus šķēpeles, braucienu iesākot ar lēcienu no
ledus gabala. «Tas, protams, ir atkarīgs no katra braucēja trakuma
un dzīvotgribas pakāpes,» piebilst R.Rubenis. Jāpiebilst, ka
laivojot pavasarī, salst rokas. «Rokas atsalst, un pēc 10 – 15
minūtēm tās vairs nejūt. Daži brauc ar cimdiem, bet man labāk patīk
ar plikām rokām,» turpina Roberts.

«Ja kādam liekas, ka Latvijā laivot nav interesanti, tad es
teikšu – ir interesanti,» saka R.Rubenis, kā piemēru minot Brāžu
krāces Ogres upē, kas palu laikā ir sarežģītākais Latvijas
upju pavasara posms, tāpēc tajā var doties tikai pieredzējuši un
tehniski nodrošināti laivotāji, šīs krāces izbraucot ar specifisku
kajaku. Aiviekste, Pededze, Gauja, Salaca, Daugavas loki – tā jau
ir Latvijas «klasika».

Kā patiesi azartisku ceļotāju peldlīdzekli viņš min katamarānu.
Aptuveni nedēļu cilvēki ar lielām somām iet pārgājienā, tad
apstājas un būvē laivu. Tā ir īsta ekspedīcija, un ar katamarānu
var izbraukt mežonīgas upes.

Tomēr Latvijā straujūdenī pamatā brauc ar piepūšamajām laivām
(pūšļiem). Roberts stāsta, ka tas izskatās apmēram šādi – desmit
spiedzoši cilvēki sēž pūslī, bet tā aizmugurē atrodas gids. Pūsli
viņš raksturo kā samērā drošu un viegli vadāmu peldlīdzekli.

Mācās izlīst no laivas apakšas

Laivošanas entuziasts uzsver, ka sākumā jāiemācās laivu vadīt
tā, lai tā ietu tur, kur tev vajag, nevis kur tā pati grib. Ja
laiva apgāžas, jāspēj no tās tikt ārā. Savas prasmes laivotāji
«audzē» gadiem ilgi. Turklāt laivotāju vidū pastāv arī tāds termins
kā upes lasīšana, kas nozīmē pamanīt, kur ūdens ir mierīgs, kur ir
straume, kur galvenā straume, bet gar malām – atstraume.

Roberts uzsver, ka ikvienam laivotājam svarīgi ir izmantot
laiku, lai mierīgā ūdenī trenētos glābšanā – mācītos izlīst no
apgāzušās laivas apakšas, otrai ekipāžai piebraucot klāt un
glābjot. Tā trenējas arī pieredzējuši laivotāji.

«Diemžēl laivotāju kultūrai līdzi nāk alkohols. Es gan ātri
sapratu, ka alkohols un braukšana ar laivu – tās ir divas
nesavienojamas lietas –, un es ar milzīgu neizpratni skatos uz
jauniešiem, kuri laivu braucienā dodas, līdzi ņemot kasti alus,»
par novērotajām negatīvajām tendencēm stāsta R.Rubenis.

Lai brauktu jūrā, jāpazīst kompass

No citiem laivošanas veidiem atšķiras braukšana pa jūru.
«Savādāks ir viss. Turklāt liels plašums, nav krasta…» viņš ieskicē
pirmās sajūtas. 2009. gadā Roberts bija viens no piecu avantūristu
komandas, kas laivā pārbrauca Irbes jūras šaurumu no Mazirbes līdz
Igaunijai. «Tie bija 30 kilometri, pa vidu kuģu ceļš un deviņarpus
stundu airēšana bez iespējas izkāpt,» viņš atceras ceļojumu. Tāpat
R.Rubenis Igaunijā aicina aizceļot līdz Hījumā salas galam –
vietai, kur varot dabūt garus viļņus.

Jāatgādina, ka arī laiva – jūras kajaks –, ir tieva un gara un
atšķiras no citiem kajakiem. Ir arī divvietīgi jūras kajaki.
Savukārt straujūdens kajaks ir īss. Roberts piebilst, ka ar jūras
kajaku var braukt pa ezeru, bet daži laivotāji pamanoties ar to
braukt arī straujūdenī.

Pieredzējušais laivotājs citiem braucējiem iesaka jūrā braukt
kopā ar kādu, kas to jau ir darījis, kuram ir pieredze, un mācīties
no viņa. Turklāt jāņem vērā, ka laikapstākļi jūrā mainās ļoti
strauji – 20 minūšu laikā saulaina diena var pārvērsties par
lietainu. Vēl esot grūti nolasīt, cik ātri tuvojas kuģis. «Ja redzi
kuģa labo pusi, tad esi ticis garām,» secina jūrasbraucējs.

Vēl R.Rubenis citiem laivotājiem dod padomus. «Lai cik labas ir
mūsdienu tehnoloģijas, ir jāpazīst kompass un karte. Arī šodienas
jūrskolā to joprojām māca,» tā viņš. Savukārt, jo garāks ceļojums,
jo vairāk jāplāno, ko vilkt mugurā un ņemt līdzi, atceroties, ka
laivā būs jāsēž un jāairē vienās drēbēs, bet ārpus tās jāstaigā
citās. Un visu lieko labāk atstāt mājās.

Foto: Raitis Supe