21.3 °C, 2 m/s, 86.3 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraJelgava – industriālais mezgls 19. gadsimta 2. pusē
Jelgava – industriālais mezgls 19. gadsimta 2. pusē
04/10/2015

Jelgavā ir senas rūpnieciskās ražošanas tradīcijas – jau hercoga Jēkaba laikā darbojās Jelgavas dzelzs manufaktūra, kurā izgatavoja dažādus ikdienas dzīvē nepieciešamus priekšmetus no dzelzs.

www.jelgavasvestnesis.lv

Jelgavā ir senas rūpnieciskās ražošanas tradīcijas – jau
hercoga Jēkaba laikā darbojās Jelgavas dzelzs manufaktūra, kurā
izgatavoja dažādus ikdienas dzīvē nepieciešamus priekšmetus no
dzelzs.

Rūpniecības apvērsuma sākums Latvijā tiek datēts ar 19. gadsimta
30. – 40. gadiem pēc brīvā darbaspēka pieplūduma no laukiem uz
pilsētām apstākļos, kad norisinājās zemnieku brīvlaišana no
dzimtbūšanas. Visas Latvijas mērogā tieši dzelzceļa izbūves «bums»
19. gadsimta 60. – 70. gados sekmēja industrializāciju paātrinātā
tempā, un izņēmums nebija arī Jelgava, kur industrializāciju
sekmēja dzelzceļa līnijas Rīga–Jelgava atvēršana 1868. gadā.
Jelgava 19. gadsimta 2. pusē izveidojās par industriālās ražošanas
centru Zemgales reģionā, un tāda bija līdz pat Otrā pasaules kara
postījumiem, kad Jelgavā palika tikai tukši rūpnīcu korpusi. Tomēr
industriālās ražošanas tradīcijas, dzelzceļa mezgls, ģeogrāfiskais
novietojums veicināja vissavienības ministriju pakļautībā esošo
rūpnīcu celtniecību un ekonomisko migrāciju. Varam tikai pieņemt,
ka zināmā mērā padomju vara vienlaicīgi mēģināja iznīcināt Jelgavas
«vēsturisko atmiņu»: pilsēta, kura savulaik bija nozīmīgs vācu
kultūras centrs Latvijā 19. gadsimtā, bet 20. gadsimta 30. gados
Latvijas prezidenta K.Ulmaņa mīlētā pilsēta – metropole kā Zemgales
estētisko un ētikas vērtību etalons visai Latvijai.

Pēc pirmo pēckara grūtību novēršanas rūpniecībā un pilsētas
sociālās un satiksmes infrastruktūras atjaunošanas Jelgava pamazām
sāka veidoties par pilsētu ar attīstītas rūpniecības iespējām. 20.
gadsimta 50. – 60. gados uzsāka esošo rūpniecisko uzņēmumu
paplašināšanu, modernizēšanu un pārprofilēšanu. Pilsētā uzcēla
jaunus rūpnīcu korpusus, noliktavas, pie rūpnīcām nodrošināja
sociālā atbalsta infrastruktūru strādājošajiem – atvēra veikalus,
ēdnīcas, bērnudārzus un citas sociālo pakalpojumu iestādes. Padomju
ekonomikas galvenā atšķirība no mūsdienu Latvijas bija sadales
ekonomikas pastāvēšana, kuras pamatā parasti bija visaptverošs
saimnieciskais plāns, un jebkura kļūda pieprasījuma prognozēs
veicināja konkrētā produkta krājuma izbeigšanos, kas tika apzīmēts
ar padomju ikdienā tik pazīstamo vārdu «deficīts». 1975. gadā
Jelgavā atvēra visā PSRS slaveno vieglo mikroautobusu rūpnīcu RAF.
1966. gadā Jelgavai pieslēdza Dašavas gāzesvadu.

Jelgavas iedzīvotāju skaits 20. gadsimta 70. – 80. gados
sasniedza 70 000. Savukārt jelgavnieku etniskais sastāvs izteikti
kļuva daudznacionāls. Mācību praksē vai pastāvīgā darbā Jelgavas
uzņēmumos ieradās strādāt speciālisti no visas plašās Padomju
Savienības. Jāņem vērā, ka dati par atsevišķām statistikas nozarēm
PSRS bija slepeni, un, zinot Jelgavas kā «slēgtās pilsētas» statusu
ar lielu padomju militārpersonu klātbūtni, jābūt piesardzīgiem par
patieso iedzīvotāju skaitu pilsētā un latviešu procentuālo
īpatsvaru, kurš minēts aptuveni 50 procentu robežās no kopējā
Jelgavas iedzīvotāju skaita.

Avots un foto: Ģ.Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejs