SIA «Jelgavas autobusu parks» (JAP) nodrošinātajos pilsētas nozīmes maršrutos sods pasažierim par braukšanu bez biļetes sabiedriskajā transportā ir pieci eiro, reģionālajos starppilsētu maršrutos – septiņi (šāda kārtība ir spēkā kopš pagājušā gada 1. janvāra). Taču, kā norāda JAP, jelgavnieki ir pietiekami apzinīgi – braucam bez biļetes tiek pieķerti mazāk nekā desmit pasažieri mēnesī, bet lielākais izrakstīto soda kvīšu skaits līdz šim mēnesī bijis divas.
Sintija Čepanone
«Jelgavā bezbiļetnieku problēma nav īpaši aktuāla, un galvenokārt tas skaidrojams ar faktu, ka biļešu tirdzniecība notiek ar šofera starpniecību – pasažieru iekāpšana autobusā tiek organizēta pa priekšējām durvīm, līdz ar to tikt garām šoferim, neiegādājoties braukšanas biļeti, nav nemaz tik viegli,» skaidro JAP Pārvadājumu nodaļas vadītājs Gatis Dūmiņš, gan piebilstot, ka atsevišķos gadījumos pasažieriem tas izdodas, tāpat dažkārt vainojams autobusa vadītājs, kurš apzināti pasažierim neizsniedz biļeti. «Taču pasažiera pienākums ir ne tikai iegādāties biļeti, bet arī to paņemt no šofera un saglabāt līdz brauciena beigām – nedrīkst pieļaut, ka, samaksājot par braucienu, pretī netiek izsniegts derīgs dokuments jeb autobusa biļete. Arī tas ir «zaķis», kurš nepaņem biļeti no šofera,» uzsver viņš, par negodīgiem autobusu vadītājiem aicinot ziņot JAP pa diennakts tālruni 63086161.
To, vai pasažieris iegādājies biļeti braucienam sabiedriskajā transportā, JAP autobusos kontrolē gan SIA «Baltic Security Service», ar kuru par šī pakalpojuma nodrošināšanu noslēgts līgums, gan arī paši uzņēmuma darbinieki. «Mēnesī kontrole tiek veikta vairāk nekā 1000 reizes jeb vidēji dienā 35 reizes. Maršruti un reisi lielākoties tiek izvēlēti pēc nejaušības principa. Citāda situācija ir, ja, piemēram, rodas aizdomas par kāda šofera negodprātību, saņemtas sūdzības vai kāds konkrēts pasažieris par sistemātisku braukšanu bez biļetes nonācis mūsu redzeslokā – tad kāds maršruts vai konkrēts reiss pārbaudēm tiek pakļauts speciāli,» skaidro G.Dūmiņš, piebilstot, ka biļešu pārbaudi Jelgavas pilsētas autobusos nodrošina viena kontrolieru ekipāža.
Taujāts par pasažieru ieradumiem biļešu iegādē, viņš norāda, ka lielākoties jelgavnieki ir apzinīgi. G.Dūmiņš stāsta, ka vidēji mēnesī par braukšanu bez biļetes tiek pieķerti 5 – 10 pasažieri, dažkārt pat mazāk. Parasti situāciju izdodas atrisināt mierīgā ceļā – vai nu pasažieris, kurš braucis bez biļetes, no autobusa izkāpj, vai nu biļeti uzreiz iegādājas. Būtiskas konfliktsituācijas līdz šim nav radušās – visu izdodas atrisināt mierīgā ceļā. Turklāt, tā kā biļešu kontrolieru primārais mērķis nav sodīt bezbiļetnieku, bet gan panākt, lai pasažieri autobusā iegādātos biļeti, arī izrakstīto soda kvīšu skaits nav liels – maksimums divas soda kvītis mēnesī, atsevišķos mēnešos pat netiek izrakstīta neviena.
Jāpiebilst, ka gadās pieķert kā dažāda vecuma un dzimuma, tā arī dažāda sociālā stāvokļa cilvēkus, kuri pa reizei grēko, sabiedrisko transportu izmantojot bez maksas.
Jāatgādina, ka pasažieru pienākums ir pie autobusa vadītāja iegādāties un paņemt braukšanas biļeti – tai jābūt katram pasažierim, arī tiem, kuriem ir tiesības izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus bez maksas vai ar atvieglotiem noteikumiem.