Gauja, Daugava, Abava, Venta, Amata – līdz šim reti kad vienlaikus ar šo upju nosaukumiem laivotāji minēja Lielupi, Iecavu, Svēti, Bērzi, Platoni… Pamazām tas mainās, jo šosezon Jelgavā darbu sākuši trīs laivošanas uzņēmumi, kuri ir gatavi pierādīt, ka laivot pa šīm upēm ir ne mazāk aizraujoši.
Kristīne Langenfelde
Vienam sirdslieta, otram blakusbizness, trešajam vienkārši nejaušība – tā var raksturot trīs Jelgavā ienākušos uzņēmumus.
Vecākais no tiem ir SIA «Laivu sports», ko jau 2001. gadā izveidoja Mārcis Laidiņš. «14 gadi pagājuši, un beidzot nav vairs tikai firma, bet arī reāls darbs. Airēšana ir mana sirdslieta – esmu airētājs otrajā paaudzē, vienmēr esmu gribējis šajā jomā kaut ko darīt, bet līdz šim tik vien sanāca, kā firmu nodibināt. Šogad beidzot nolēmu, ka jāķeras klāt! Ir draugi un paziņas, kas zina, ka aizraujos ar šo lietu, tāpēc pirmos klientus atrast nebija grūti. Sadarbojoties ar Ilzi Bomi, kurai Pasta salā ir airēšanas bāze, esmu atradis labāko lokalizācijas vietu. Man šis bizness nav tikai aizvest līdz starta punktam laivas un iekasēt no laivotājiem naudu – tā ir mana aizraušanās mūža garumā, tāpēc jau kopš biznesa uzsākšanas domāju, kā laivošanu padarīt interesantāku. Esam izveidojuši ģimenes airēšanas sacensību seriālu – divi posmi jau notikuši, vēl šosezon divi trīs priekšā.
Mums ir arī sava mājas lapa pastasalaslaivas.lv, kur apkopojam ne tikai savu piedāvājumu, bet arī rezultātus no mūsu laivošanas maratoniem.»
Visas trīs laivošanas firmas atzīst – nav pat cerējušas, ka biznesa sākums būs tik labs – interese ir, braukt gribētāji arī. Taču vienlaikus uzņēmumu saimnieki atzīst, ka arī uzlabot ir ko. «Pārlielupes pirtnieku» laivu īpašnieks Mareks Babrāns, kuram šis ir blakusbizness pirtslietām, atzīst, ka viņam pašam vislabāk patīk maršruts no Cenām līdz Ozolniekiem – līkumains, pīles peld, skaists brauciens 3,5 stundu garumā, taču, tā kā laivošana mūspusē ir jaunums, tad Mareks pats sākumā izbraucis maršrutu un atbrīvojis to no sakritušajiem kokiem. «Nācās izzāģēt kokus, lai laivotājiem pievilcīgāks ceļš. Tāpat nesen laivotāji brauca no Bauskas uz Jelgavu, bet izrādījās, ka Bauskas galā upe ir tik aizaugusi, ka tur īsti nav ko darīt. Lielupē labākais posms ir no Staļģenes līdz Jelgavai.»
Arī Mārcis atzīst, ka perspektīvā ir jādomā par upju tīrīšanu, piebilstot, ka ir vēl kāda brīva vieta nelielam tūrisma biznesam. «Proti, laivot aktīvāk cilvēki pa mūsu upēm sāka nesen, līdz ar to pilnībā nav attīstīts atpūtas vietu bizness. Varētu rīkot divu dienu laivošanu, bet nav foršas atpūtas vietas, kur izkāpt krastā, uzcelt teltis, iekurt ugunskuru… Par to noteikti var padomāt zemju īpašnieki, kuriem teritorijas ir upju krastos.»
Lai gan pēkšņi vienā sezonā darbu sākušas trīs laivošanas firmas, konkurenci viņi neizjūt – drīzāk viens ar otru sadarbojas, ja nu kādam lielāks pasūtījums un inventāra pietrūkst. Izrādās, ka starta ieguldījums šim biznesam nav mazs, jo, kā atzīst Mareks, laba kajaka cena var sasniegt pat 900 eiro.
Ja abi minētie uzņēmumi norāda, ka laivošanas pakalpojumi tepat Jelgavā ir ērti arī ar to, ka vari gari neplānot savas aktivitātes, bet vienkārši uzzvanīt un jau vakarā izbraukt pa kādu vietējo upi, tad trešā uzņēmuma, kas sācis darbu Jelgavā, laivu nomas «Mučas» Jelgavas filiāles saimnieks Ingus Vidiņš min kādu citu rakursu. Proti, «Mučas» ir uzņēmums, kas darbojas visā Latvijā un šogad ienācis arī Jelgavā. «Tas bija nejauši – «Muču» īpašnieks piedāvāja izmēģināt, un, tā kā esmu jelgavnieks, atvedu laivas uz Jelgavu, izrādās – veiksmīgi. Kas šobrīd notiek? Kaismīgie laivotāji sāk meklēt jaunus maršrutus, un mēs tos arī varam piedāvāt. Cik laivosi pa Gauju vai Daugavu? Vajag izmēģināt ko jaunu! Arī mums pašiem tas bija atklājums, cik mūspusē ir foršas upītes, pa kurām var laivot. Šobrīd noteikti kā labākos maršrutus var minēt Mēmeli, Misu un Bērzi. Arī Platoni no «Lukoil» līdz pilsētai. Ja kāds baidās, ka tur ūdens līmenis par zemu, tad ziniet – mūsu laivām pietiek, ja upes platums ir 1,5 metri un ūdens dziļums – vismaz līdz ceļiem. Tā kā būtībā visas upes ir laivojamas!»
Foto: Ivars Veiliņš