24.4 °C, 2.1 m/s, 82.8 %

Kultūra

Uz Rīgu – ar trīs pieturām
13/06/2015

Gandrīz pirms 160 gadiem – 19. gadsimta 50. gados – tika ierosināts būvēt dzelzceļa līniju no Rīgas līdz Jelgavai. Ņemot vērā, ka šādam dzelzceļam Krievijas impērijā būtu provinciāls statuss, atļauja dzelzceļa līnijas būvniecībai netika saņemta.

www.jelgavasvestnesis.lv

Gandrīz pirms 160 gadiem – 19. gadsimta 50. gados – tika
ierosināts būvēt dzelzceļa līniju no Rīgas līdz Jelgavai. Ņemot
vērā, ka šādam dzelzceļam Krievijas impērijā būtu provinciāls
statuss, atļauja dzelzceļa līnijas būvniecībai netika
saņemta.

1863. gadā sekoja ierosinājums būvēt dzelzceļa līniju
Rīga–Jelgava–Liepāja, tiesa gan, šāda dzelzceļa līnija tika
uzbūvēta tikai Latvijas Republikas laikā: 1925. – 1929. gadā.

Rīgas–Jelgavas Dzelzceļa sabiedrība 1867. gadā saņēma atļauju
būvēt dzelzceļu no Rīgas uz Jelgavu, un 1868. gada 21. novembrī
41,5 kilometrus garā dzelzceļa līnija tika svinīgi atklāta.
Dzelzceļa stacijas ēku uzcēla 1882. gadā pēc arhitekta E.O.Dīca
projekta ar atbalstošo infrastruktūru – preču rampu, ūdenstorni,
lokomotīvju griezuli, preču šķūni, preču vagonu bīdāmo platformu
u.c. Dzelzceļa stacijas ēka cieta bermontiādes laikā un pilnībā
tika nopostīta Otrā pasaules kara izskaņā – 1944. gadā. Mūsdienās
skatām atjaunoto ēku, kas, salīdzinot ar pirmskara laiku, ir ar
nedaudz samazinātu būvapjomu.

Sākotnēji dzelzceļa līnijā bija tikai trīs stacijas – «Rīga III»
(tagadējā stacija «Torņakalns»), «Olaine» un «Jelgava», tagad ir 12
stacijas un pieturas punkti. Jelgavas dzelzceļa mezgla nozīme
palielinājās, kad to savienoja ar dzelzceļu līdz Mažeiķiem, un pēc
Maskavas–Ventspils dzelzceļa izbūves 1904. gadā, kas virzienā no
Zilupes caur Rēzekni, Krustpili šķērsoja arī Jelgavu, tālāk caur
Tukumu uz Ventspili. Tobrīd stacija tika pārdēvēta par «Mitava I»,
kurā notika pasažieru apkalpošana un vietējo sūtījumu šķirošana
(pastāvēja arī stacija «Mitava II» – tikai kravas vagonu
šķirošanai), Pirmā pasaules kara laikā tās nosaukums bija
«Mitau–West», 1919. gadā – «Jelgava I». Kopš 1921. gada stacijas
nosaukums ir «Jelgava». 1972. gadā dzelzceļa līniju Rīga–Jelgava
elektrificēja.

Jelgavas dzelzceļa mezgls arī mūsdienās ir svarīga Latvijas
transporta artērija ar lielu potenciālu nākotnē.