Jelgavas mūzikas dzīve ir gluži kā dārgakmens, kura šķautnes, atskaņojot slavenu komponistu, kuri saistīti ar mūsu pilsētu, skaņdarbus koncertā «Mūzika un Jelgava pāri laikiem», centās izgaismot Jelgavas kamerorķestris, Jelgavas bigbends un virkne augstas klases solistu. Mūziķi skatītājus aizveda izzinoši muzikālā ekskursijā pa mūzikas dzīvi Jelgavā no 18. gadsimta līdz šodienai. Tieši ar šo koncertu ievadīts Jelgavas Pilsētas svētku mēnesis, kad piedzīvosim pilsētas 750. gadu jubilejas kulmināciju.
Ritma Gaidamoviča
«Tā grūti sniegt uzreiz savu vērtējumu, jo kaut kam lielam vienmēr ir mazliet jānosēžas. Turklāt apzinos, ka šogad, Jelgavas lielās jubilejas gadā, to koncertu būs daudz, tas nozīmē, ka salīdzināt varēs tikai pēc svētkiem. Personīgi esmu priecīgs par to, ka vispār svētku programmā ir iekļauts klasiskās mūzikas koncerts un tajā atcerējās arī mani. Jāteic gan, ka Jelgava vienmēr ir bijusi cimperlīga pret savējiem, bet šis koncerts mazliet mainījis šo uzskatu,» tūlīt pēc koncerta sacīja komponists jelgavnieks Alvils Altmanis, atzinīgi novērtējot to, ka mūziķiem nebija jāspēlē pustukšā zālē.
Koncerta diriģents un autors Aigars Meri 1. maijā uz Jelgavas kultūras nama skatuves bija pulcējis augstas klases mūziķu un solistu sastāvu, lai parādītu nozīmīgākos vēstures pieturas punktus Jelgavas mūzikas dzīvē 750 gadu garumā. Uz vienas skatuves «tikās» Francis Ādams Feihtners, Ferencs Lists, Roberts Šūmanis, Rihards Vāgners, Jēkabs Mediņš, Marģeris Zariņš, Alvils Almanis, Ringolds Ore un arī Celmu dzimtas pārstāve Līga Celma-Kursiete.
Lielāko smagumu, kopā ar A.Meri, koncertā uz saviem pleciem iznesa Jelgavas kamerorķestris, kas piedalījās pilnīgi visos deviņos skaņdarbos. Lai koncerts krāsaināks, orķestrim uz atsevišķiem priekšnesumiem pievienojās solisti, kuriem agrāk bijušas vai vēl joprojām ir ciešas saites ar mūsu pilsētu.
Ar klavieru solo F.Lista skaņdarbā «Koncerts klavierēm un orķestrim» iepriecināja kamerorķestra ilgs draugs Mārtiņš Zilberts, čella solo R.Šūmaņa «Koncerts čellam un orķestrim» 2. un 3. daļa spēlēja jelgavnieks Maksims Beitāns, kurš pirmo mīlestību pret čellu guvis tieši Jelgavas Mūzikas vidusskolā, bet savu talantu tālāk attīstījis Šveicē un Lielbritānijā. Vijoles solo koncerta otrajā daļā, kopā ar orķestri atskaņojot J.Mediņa «Poēmu» vijolei un orķestrim, spēlēja jelgavniece Latvijas Nacionālās operas orķestra dalībniece Darja Smirnova, bet pie digitālajām ērģelēm sēdās Jelgavas Annas baznīcas mūzikas dzīves kūrētājs, ērģelnieks Aigars Reinis, lai kopā ar orķestri izspēlētu M.Zariņa «Concerto innocente» ērģelēm un kamerorķestrim, bet speciāli no Igaunijas, lai piedalītos šajā koncertā bija ieradies A.Altmaņa dēls klarnetists Edmunds Altmanis, kurš kopā ar kamerorķestri spēlēja fragmentu no A.Altmaņa «Koncertīno klarnetei un stīgu orķestrim». Šis skaņdarbs ir autora veltījums savam dēlam.
Šis koncerts apliecināja, ka Jelgavas mūzikas dzīve augstā līmenī bijusi jau 18. gadsimtā, par ko var pārliecināties dažādās vēsturiskās recenzijās, kur tiek slavēti mūsu pilsētas klausītāji. Jelgavnieki tiek saukti par izsmalcinātiem, izglītotiem un ar labāku gaumi. Spriežot pēc zāles reakciju, šķiet, ka arī šodienas klausītājs spēj novērtēt augstas klases mūziku, par ko liecināja skaļie aplausi zālē un ziedi solistiem.
Foto: Raitis Supe
Saistītā ziņa
Koncertā izstāstīs klasiskās mūzikas vēsturi