16.7 °C, 1.9 m/s, 75.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaVecāki, ar zēniem (un arī meitenēm) ir jārunā!
Vecāki, ar zēniem (un arī meitenēm) ir jārunā!
22/04/2015

Vecāki saviem bērniem var kļūt par vislabākajiem karjeras konsultantiem, jo viņiem ir daudz vairāk laika un iespēju, ikdienišķu situāciju, kurās sarunu ceļā bērns sev var definēt karjeras panākumu formulu, pirmām kārtām pats sev atbildot uz it kā tik vienkāršiem jautājumiem kā, piemēram, kas un kāds es vēlos būt, kur un ko es vēlot darīt un prast darīt? «Jo zēni ir gatavi cīnīties un sasniegt tikai to, ko paši sev ir noformulējuši, ko var nosaukt vārdā, un vecāku loma šajā procesā ir palīdzēt to noformulēt pēc iespējas precīzāk,» mācīties runāt vecākus aicina LLU lektors, psihologs un karjeras konsultants Jānis Pāvulēns.

Sintija Čepanone

Vecāki saviem bērniem var kļūt par vislabākajiem
karjeras konsultantiem, jo viņiem ir daudz vairāk laika un iespēju,
ikdienišķu situāciju, kurās sarunu ceļā bērns sev var definēt
karjeras panākumu formulu, pirmām kārtām pats sev atbildot uz it kā
tik vienkāršiem jautājumiem kā, piemēram, kas un kāds es vēlos būt,
kur un ko es vēlot darīt un prast darīt? «Jo zēni ir gatavi
cīnīties un sasniegt tikai to, ko paši sev ir noformulējuši, ko var
nosaukt vārdā, un vecāku loma šajā procesā ir palīdzēt to
noformulēt pēc iespējas precīzāk,» mācīties runāt vecākus aicina
LLU lektors, psihologs un karjeras konsultants Jānis
Pāvulēns.

Otrdienas pievakarē Zemgales reģiona Kompetenču attīstības
centrā notika bezmaksas seminārs «Vecāku atbalsts zēnu karjeras
veidošanā», pulcējot vairāk nekā 30 mammas un tētu, izglītības
iestāžu pārstāvjus, lai kopā rastu atbildes, kā palīdzēt bērnam
pieņemt svarīgo lēmumu par profesijas izvēli.

J.Pāvulēns skaidro, ka zēnu un meiteņu karjeru nevar skatīt
atrauti, turklāt bērna karjera lielā mērā ir visas ģimenes karjera,
taču pētījumi un statistika norāda uz būtiskām atšķirībām zēnu un
meiteņu smadzeņu uzbūvē, līdz ar to zēniem neapšaubāmi nepieciešama
pavisam cita pieeja. «Zēni salīdzinājumā ar meitenēm aptuveni par
diviem gadiem atpaliek valodas attīstībā, taču tajā pašā laikā
zēniem mērķtiecība un telpiskā atmiņa attīstās apmēram četrus gadus
agrāk nekā meitenēm,» skaidro J.Pāvulēns, kopā ar klātesošajiem
ieskicējot ikdienišķas situācijas, piemēram, vecāki ar zēniem runā
konkrēti: atnes! noliec! izdari! beidz!, savukārt ar meitenēm daudz
biežāk runā par emocionālo stāvokli: kā tu jūties? Zēni saprot
konkrētas lietas un arī pieaugušajiem uzdod konkrētus jautājumus,
jo viņi lielākoties komunicē informācijas saņemšanai, kamēr
meitenes – vairāk kontakta uzturēšanai.

Zēnus interesē teiktā saturs, nevis emocijas; zēns, jūtot
stresu, vēlas būt viens; zēns nelūdz palīdzību; zēns neprasa
padomu, bet balstās uz savu iekšējo izpratni; kritika nepalīdz
motivēt – neveiksmes pazemina zēna pašvērtējumu vairāk nekā
meitenes. Šīs ir tikai dažas situācijas, kurās teju katrs dēla
vecāks var atpazīst paša piedzīvoto komunikācijā ar bērnu, un
J.Pāvulēns apkopojis dažus ieteikumus, kas dēla vecākiem būtu jāņem
vērā, lai ne tikai veidotos dialogs, bet tas arī būtu veiksmīgs,
palīdzot viņam noformulēt, «kas es esmu» un «kas vēlos būt».

«Uzslavējiet dēla sasniegumus mācībās; nelauzieties, bet
iesaistieties viņa dzīvē, esiet blakus; esiet iejūtīgs attiecībā uz
viņa emocijām; atbalstiet citu cilvēku pozitīvo attieksmi pret
viņu; iesaistieties skolas misijas īstenošanā – nenonieciniet
skolu, skolotājus, jo bērnam veidosies līdzīga attieksme;
uzrunājiet pirmais. Un, galvenais, atcerieties, ka kopīga darbība
jeb aktivitātes ir labāks sarunu fons ar zēnu nekā sēdēšana pie
tējas tases!» šos ieteikumus īstenot dzīvē aicina viņš.

J.Pāvulēns vecākus aicina aizdomāties par pavisam ikdienišķu
situāciju, proti, bērnudārzā, kad mazajam jautā, par ko viņš vēlas
kļūt, atbilde bērnam visbiežāk ir zināma – par policistu,
ugunsdzēsēju… «Pieaugušie šādā brīdī visbiežāk pasmaida, lai gan
tā ir bērna karjeras identitāte. Kad šo jautājumu tam pašam bērnam
uzdod pēc desmit gadiem, viņš uz to visbiežāk vairs nevar atbildēt,
jo viņš to vienkārši nezina!» vēlreiz akcentējot vecāku lomu bērna
karjeras identitātes atrašanā, saka J.Pāvulēns, atgādinot, ka
sarunas ir ļoti būtiskas, lai bērns savu karjeras identitāti dzīvē
spētu iedzīvināt.

Tiesa, vecākiem vienlaicīgi arī jāpazinās, ka šobrīd ir 21.
gadsimts, līdz ar to karjeras izpratne šajā laikmetā būtiski
atšķiras no mūsu vecvecāku, vecāku un pat no mūsu pašu izpratnes.
«Ņemot vērā globalizāciju, straujo tehnoloģiju attīstību un mainīgo
pasauli, principā šobrīd mēs dzīvojam projektu pasaulē, un arī
karjera ir projekts – mēs vairs nevaram saplānot savu dzīvi līdz
mūža beigām, mēs vairs nevaram iztikt ar vienreiz apgūtām zināšanām
– mums ir jāmācās konkrētajā situācijā. Līdz ar to mums bērnam ir
jāpalīdz ne tikai atrast joma, kurā darboties, bet arī jāmāca, ka
visas dzīves laikā jāuztur sava nodarbināmība,» J.Pāvulēns akcentē
atšķirību starp jēdzienu «nodarbinātība» un «nodarbināmība»,
vienkāršā valodā skaidrojot, ka cilvēks, kurš strādā ar projektiem,
starpposmā var nebūt nodarbināts, taču viņam jābūt nodarbināmam jeb
gatavam jebkurā brīdī pārorientēties uz jaunu projektu. Tieši tādēļ
jo īpaši būtiska ir nemitīga zināšanu un prasmju pilnveide.

«Ja jūs būsiet līdzās savam zēnam, izrādīsiet ieinteresētību un
veidosiet nepiespiestu sarunu, jūs viņam palīdzēt definēt viņa
karjeras panākumu formulu – kaut vai tā būtu formula tikai
konkrētajā brīdī,» tā J.Pāvulēns, ikvienu vecāku aicinot iepazīt
tuvāk savu bērnu, būt līdzās un iesaistīties viņa dzīvē.

Ilustrācija: Shutterstock.com

 

Saistītā ziņa

Lekcija dēlu vecākiem