12.6 °C, 0.8 m/s, 88.6 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaIzzināt citu valstu jauniešu pieredzi dodas uz kaimiņzemi
Izzināt citu valstu jauniešu pieredzi dodas uz kaimiņzemi
06/04/2015

Vidusskolēnus, kuri pašlaik mācās 12. klasē, visvairāk satrauc jautājums, ko studēt nākotnē. Lai palīdzētu jauniešiem turpmākā ceļa izvēlē, Jelgavas 4. vidusskola iesaistījās «Nordplus» projektā un pieredzes apmaiņas nolūkos viesojās Nemenčines Ģedimina ģimnāzijā Lietuvā. Viesošanās īstenota kopīgi izstrādāta projekta «Studēt vai strādāt?» gaitā.

www.jelgavasvestnesis.lv

Vidusskolēnus, kuri pašlaik mācās 12. klasē, visvairāk
satrauc jautājums, ko studēt nākotnē. Lai palīdzētu jauniešiem
turpmākā ceļa izvēlē, Jelgavas 4. vidusskola iesaistījās «Nordplus»
projektā un pieredzes apmaiņas nolūkos viesojās Nemenčines Ģedimina
ģimnāzijā Lietuvā. Viesošanās īstenota kopīgi izstrādāta projekta
«Studēt vai strādāt?» gaitā.

Jauniešu bezdarbs ir aktuāls Latvijā un visā Eiropā. Vēl nesen
medijos izskanēja informācija, ka pašlaik Latvijā ir 50 tūkstoši
jauniešu vecumā no 15 līdz 29 gadiem, kuri nestrādā un nemācās. Kā
palīdzēt jauniešiem neapmaldīties un izvēlēties piemērotāko
karjeras ceļu? To kopā ar lietuviešiem mēģināja noskaidrot 4.
vidusskolas audzēkņi un pedagogi.

2014. gada decembra sākumā lietuvieši ciemojās Jelgavā. «Mēs
kopīgi salīdzinājām abu valstu izglītības sistēmas, sevišķu vērību
pievēršot studiju iespējām abās valstīs, kā arī apmeklējām LLU, lai
gan savus, gan lietuviešu skolēnus iepazīstinātu ar tajā esošajām
fakultātēm un iespējām studēt «Erasmus+» programmā,» stāsta 4.
vidusskolas skolotāja Ieva Atvase.

Gatavojoties apmaiņas vizītei Lietuvā, skolā veikta aptauja,
kurā teju visi – 98 procenti skolēnu – norādīja, ka pēc vidusskolas
vēlas studēt. «Lielākā daļa skolēnu minēja, ka vēlas studijas
uzsākt dzimtenē, bet bija arī tādi jaunieši, kuri izteica vēlmi
studēt ārzemēs. Aptaujāti tika arī lietuviešu skolēni, rezultāti
bija ļoti līdzīgi, 92 procenti vēlas pēc vidusskolas studēt, bet
astoņi procenti – strādāt,» norāda skolotāja.

Lietuvā 4. vidusskolas pārstāvji pavadīja piecas dienas. «Mūsu
skolēniem tika piedāvāta iespēja iepazīt un salīdzināt, kā mācību
stundas notiek Lietuvā. Skolēni devās uz lietuviešu valodas, krievu
valodas un matemātikas stundu. Pēc nodarbībām skolēni atzina, ka
vismaz mācību stundu metodika abās valstīs neatšķiras. Interesants
fakts gan ir tas, ka drīzumā Lietuvā skolēniem, kuri vēlēsies
stāties augstskolā, būs jākārto eksāmens kādā no ES svešvalodām,
bet, eksāmens, piemēram, krievu valodā vai ukraiņu valodā vairs
nederēs,» stāsta skolotāja.

Skolēniem bija iespēja izzināt arī studiju iespējas Viļņas
Universitātē un Viļņas Ģedimina Tehniskajā universitātē. Viļņas
Ģedimina Tehniskajā universitātē skolēnu apskatīja laboratorijas,
kur viņi varēja redzēt praktiskus paraugdemonstrējumus, piemēram,
dažādu celtniecības materiālu izturības pārbaudi.

Dienu pirms prombraukšanas latviešu un lietuviešu skolēni
sadarbojoties veica pētījumus par populārākajām profesijām 2014.
gadā, kā IT speciālisti, medmāsas, celtnieki, zobārsti, vislabāk
apmaksātajām profesijām, kā uzņēmuma vadītāji, piloti, IT
speciālisti, neparastākajām profesijām, kā suņu barības
degustatori, profesionāli gulētāji, padušu smaržotāji, briežu urīna
vācēji un senākajām profesijām, kā amatnieki, ārsti, priesteri,
karavīri. Tādējādi skolēni vēlreiz savā starpā varēja pārrunāt,
kādu ceļu nākotnē izvēlēties, kādi ir dažādu profesiju plusi un
mīnusi, kā arī uzzināja ne vienu vien jaunu profesiju.

Kā vērtē projekta dalībnieki, skolēnu ieguvumi no projekta ir
nozīmīgi – jauniegūti draugi, izpratne par kaimiņzemes kultūru un
vēsturi, praktiski izmantotas un uzlabotas angļu valodas un krievu
valodas prasmes, zināšanas par studiju iespējām Latvijā un Lietuvā,
nostiprināta pārliecība par savu turpmāko dzīves ceļu. «Turklāt
secinājām, ka, lai apskatītu ko interesantu un uzzinātu ko jaunu,
nav nepieciešams traukties uz pasaules malu, bet pietiek
paviesoties pie mūsu tuvākajiem kaimiņiem,» rezumē I.Atvase.

Foto: no skolas arhīva