0.8 °C, 3.7 m/s, 93.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāViedokļi: Vai mobilajam telefonam ir vieta klasē?
Viedokļi: Vai mobilajam telefonam ir vieta klasē?
25/03/2015

4. vidusskolas skolotāja Ilze Klāva nav vienīgā, kura savā klasē nu jau pāris gadus ir ieviesusi kārtību, kas paredz – ienākot klasē, skolēniem savi mobilie telefoni ir jāatstāj groziņā, lai netraucētu stundu darbu. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv novēro, ka skolēni pie šādas kārtības jau pieraduši – katrs, kurš ienāk klasē, klusi savu telefonu ieliek groziņā.

Kristīne Langenfelde

4. vidusskolas skolotāja Ilze Klāva nav vienīgā, kura
savā klasē nu jau pāris gadus ir ieviesusi kārtību, kas paredz –
ienākot klasē, skolēniem savi mobilie telefoni ir jāatstāj groziņā,
lai netraucētu stundu darbu. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv
novēro, ka skolēni pie šādas kārtības jau pieraduši – katrs, kurš
ienāk klasē, klusi savu telefonu ieliek groziņā.

«Nav tas nekas traks! Varbūt sākumā kādam tas šķita grūtāk –
veselu mācību stundu iztikt bez sava telefona! –, bet nu jau visi
pie tā ir pieraduši,» saka 4. vidusskolas 11. klases jaunieši. Viņi
paši atzīst, ka agrāk stundās sūtījuši īsziņas draugiem, sērfojuši
internetā. I.Klāva atzīst, ka 11. klase jau ir tas vecums, kad
jauniešiem izrādīšanās ar mobilajiem telefoniem vairs nav tik
izteikta. «Jaunākām klasēm tas ir izteiktāk, piemēram, agrāk
manīju, ka 10. klasēs ir tāds aktīvs moments, kad viņi stundās grib
visu nofotografēt – nevis pierakstīt, bet fotografēt: tabulas,
tekstus. Bet ar laiku acīmredzot paši apjauta, ka no fotografēšanas
vien zināšanas galvā nenonāk, tāpēc, par laimi, šis process dabiski
beidzās.»

Skolotājas novērojumi liecina, ka vistrakāk mobilie telefoni
iespaido 5. un 6. klašu skolēnus. «Tas ir tas brīdis, kad bērns jau
sajūtas liels,» spriež skolotāja.

Šobrīd vienotas sistēmas, kā skolās ierobežot mobilo telefonu
lietošanu stundu laikā, nav. Protams, katrai skolai ir savi
iekšējās kārtības noteikumi, kuri visai skaidri nosaka, ka mobilo
tālruni stundas laikā izmantot nevar, taču noteikumi ne vienmēr
strādā. Paši Jelgavas pedagogi atzīst, ka telefonu lietošana
stundās ir problēma un tas traucē ne tikai pašam skolēnam, bet
visam mācību procesam. Vai mobilajam telefonam ir vieta klasē,
portāls www.jelgavasvestnesis.lv jautā gan pedagogiem, gan
vecākiem, gan pašiem skolēniem.

 

«Kontroldarbu laikā telefonus noliekam uz skolotāja galda»

Agnese Ķuze, Jelgavas Skolēnu domes
vadītāja:

«Nē, nav gan. Mobilais telefons noteikti traucē mācību procesam,
ja skolēns ir aizņemts ar savu telefonu, viņš nespēj sekot līdzi
stundai. Manā skolā – Jelgavas Amatu vidusskolā – ir stingri
aizliegts mobilos telefonus izmanot stundas laikā – to nosaka
skolas iekšējās kārtības noteikumi, taču, protams, ne visi tos
ievēro. Tas jau ir atkarīgs no katra paša skolēna, vai viņš pārkāpj
noteikumus vai nē. Neesam jau mēs vairs mazie bērni, lai par šādu
pārkāpumu mūs vestu uz direktora kabinetu, taču skolotājs aizrādīs
gan. Ir mums arī stingrāki skolotāji, kuri, piemēram, ieviesuši
savu kārtību – stundās, kad tiek rakstīts kontroldarbs, mobilais
telefons ir jānoliek uz skolotāja galda. To gan ievērojam.

Manuprāt, nav lielas atšķirības starp profesionālo skolu vai
ģimnāzijām – tur noteikumu pārkāpēju varētu būt vairāk, jo jaunieši
jau pieauguši, dažiem jau astoņpadsmit un šķiet, ka pats var
noteikt savu kārtību. Pieļauju, ka sākumskolās ar to ir vieglāk
tikt galā, jo skolēni vienkārši vairāk pakļaujas noteikumiem.
 

Es uzskatu, ka tai vajadzētu būt normai – mobilais telefons
stundās nav jāizmanto. Stunda nav tā vieta, kur rakstīt īsziņas,
sērfot internetā, draugos, feisbukā. Lai gan jāatzīst: ja es
salīdzinu situāciju pirms pāris gadiem un tagad, tad šķiet, ka
telefonu izmantošana stundās kaut nedaudz, bet ir mazinājusies, jo
telefons jau kļuvis par tik ikdienišķu lietu, ka tu pēc tā
neraujies vairs katru mīļu brīdi.»

 

«Tā varētu būt sociāla atkarība»

Ieva Miniča, Spīdolas ģimnāzijas pedagoģe, bijusī
«Iespējamās misijas» skolotāja:

«Ir, bet tikai kā mācību līdzeklim. Skolās jau plaši izmanto
dažādas jaunās tehnoloģijas, planšetes, datorus, bet tajos brīžos,
kad tie nav pieejami, lieti var noderēt telefons, kaut vai lai aši
kaut ko sameklētu google.lv, vai dažkārt mums ir nepieciešamība
kaut ko fiksēt dabā, tad telefons var būt kā fotoaparāts. Bet es
vēlreiz uzsveru, ka tikai kā mācību līdzeklis. Pilnīgi nepieņemama
man ir telefona izmantošana stundās personīgām vajadzībām.

Trīs gadu laikā, kopš strādāju skolā, man ir bijuši divi
gadījumi, kad skolēns uz manu aizrādījumu ir reaģējis salīdzinoši
asi – izliekoties nedzirdam manus aizrādījumus un atsakoties nolikt
telefonu vai to atdot uz stundas laiku.

Nezinu, vai var tik skaļi teikt, ka atsevišķiem bērniem telefons
jau kļuvis par atkarību, bet tāda sociāla atkarība tā noteikti ir,
tāpēc pašplūsmā šo situāciju atstāt nevar.»

 

«Klasē ir groziņš, kurā telefoni tiek atstāti»

Saulvedis Šalājevs, Jelgavas 4. vidusskolas Skolas
padomes pārstāvis:

«Strikti – nē, nav un, manuprāt, ir lieki aizbildinājumi, ka
telefons ir nepieciešams mācību procesam. Es esmu pilnīgi
pārliecināts, ka telefons traucē bērnam uztvert mācību vielu,
novērš viņa uzmanību. Mani bērni mācās skolas 3. un 9. klasē, un
zinu, ka ir stundas, kurās skolotājam uz galda stāv groziņš, kurā
katrs savu telefonu pirms stundas ieliek un pēc stundas to paņem.
Šāda kārtība ir ļoti veiksmīgs risinājums, pie kā jau ir pieraduši
gan skolēni, gan vecāki. Un es kā tētis nebūt nejūtos nedroši par
to, ka nevaru stundas laikā savu bērnu sazvanīt. Es zinu kārtību,
ja man ir tāda nepieciešamība, es viņam aizsūtu īsziņu un zinu –
tiklīdz stunda būs beigusies, viņš man atbildēs. Tajā pašā laikā
man šķiet, ka ļoti lielu drošību par savu bērnu vecākiem sniedz
skolā strādājošais pašvaldības policists, kurš zina, kas skolā
ienāk, kas no tās iziet. Ja man kas būtu nepieciešams, droši
vērstos pie pašvaldības policista, un zinu, ka man palīdzētu.
Gadās, ka kaut ko bērns aizmirsis paņemt uz skolu, nav obligāti
zvanīt un meklēt rokās bērnu – droši var nodot pašvaldības
policistam un es zinu, ka mans bērns to saņems.

Bet kā jau jebkurš noteikums, kas kaut ko ierobežo, kādam rada
arī pretestību – zinu, ka mēdz būt gadījumi, kad šajā groziņā uz
skolotāja galda tiek ielikts vecs, izslēgts telefons, bet bērna
kabatā ir otrs telefons…»

 

«Stundas laikā ne tikai īsziņas sūtīju, bet arī spēlītes
uzspēlēju»

Ričards Švītiņš, Spīdolas ģimnāzijas
audzēknis:

«Bet, ja nu man ir steidzama lieta? Nu, nezinu, nezinu… Man
jau šķiet, ka nav nekas traks, ja es stundas laikā atbildu uz
svarīgu īsziņu. Pats to noteikti nedaru biežāk kā reizi dienā, un
arī tikai tad, ja tas ir kas svarīgs. Nē, īsziņa draudzenei
noteikti nav šāds neatliekams gadījums. Man jau šķiet, ka tā
pilnīgi ierobežot nevajadzētu, bet principā es piekrītu, ka
telefonam stundas laikā uzmanību pievērst nevajadzētu. Vismaz
ģimnāzijas posmā jāļauj pašam lemt – vidējā izglītība jau nav
obligāta, tātad mēs šeit esam tāpēc, ka gribam mācīties, nevis
telefonā sēdēt. Citādāk tas ir pamatskolā, tur gan es piekristu, ka
telefonu stundās aizliedz. Pats atceros, kā pamatskolā varēju
stundas laikā ne tikai īsziņas sūtīt, bet arī spēlītes uzspēlēt –
nu tad, kad kļuva garlaicīgi, piemēram, sociālajās zinībās vai
vēsturē. Saprotu, ka tad vēl nebiju tik nobriedis, lai saprastu,
kas tajā brīdī ir svarīgāk.»

 

«Mobilais telefons – tā ir tāda intīma lieta, bet kāpēc mēs to
savu intīmo pusi tik ļoti gribam parādīt publiski?»

Ilga Ziemele, Jelgavas Pensionēto skolotāju klubiņa
vadītāja:

«Bērniem jau ziņkārība ir liela, un pat tad, ja tu pats stundā
to telefonu neizmanto, tad paskatīties, ko ar to dara
blakussēdētājs, gan gribas, un tas tikai novērš uzmanību. Tātad tu
pats neuztver vielu un vēl traucē citiem. Tāpēc es esmu
pārliecināta, ka telefonam stundā nav vietas.

Kad es beidzu savu darbu skolā un devos pensijā – tālajā 1988.
gadā – mobilo telefonu mēs vēl nepazinām. Jā, bija špikeri, bija
zīmītes, ko kāds kādam nodeva, bet man jāteic, ka manā praksē arī
tā bija ārkārtīgi reta parādība, jo strādāju Vakara skolā, kur
tolaik mācījās galvenokārt pieauguši cilvēki, kuriem bija mērķis –
viņi šurp nenāca zīmītes mētāt, bet gan iegūt izglītību. Tagad
daudzi no tā laika absolventiem jau ir zināmi arhitekti,
žurnālisti, zinātnieki…

Skolā ir jābūt saviem noteikumiem un kārtībai, bez tā nevar. Arī
pati, šodien izmantojot mobilo telefonu, apzinos, ka ne visur tam
ir īstā vieta. Sabiedriskos pasākumos jau nu noteikti. Un tomēr,
lai cik bieži mēs dzirdētu aicinājumu pirms teātra izrādes izslēgt
mobilo telefonu, vienalga kāds pamanās no neizdarīt. Es uzskatu, ka
mobilais telefons – tā tomēr ir tāda intīma lieta, personiska, ko
mēs citam rokās nedodam, tad kāpēc mēs to savu intīmo pusi tik ļoti
gribam parādīt publiski?»

 

«Viņu ausis un galvas tajā brīdī klasē neatrodas»

Sandra Blūmane, Jelgavas 4. sākumskolas un Jelgavas
Valsts ģimnāzijas Skolas padomes pārstāve:

«Kad mēs augām, mūs vecāki taču kaut kā iztika, nespējot mūs
sazvanīt katru mīļu brīdi. Protams, mūsu paaudze, kas jau ir
pieradusi pie mobilajiem telefoniem, dažreiz apjūk – kā, es nevaru
savu bērnu sazvanīt? Bet, ja es nopietni pieeju savam darbam, es
taču arī, darot atbildīgu darbu, necelšu telefonu. Ar skolēnu ir
tas pats – mācīties ir viņa atbildīgais darbs, un tieši tāpēc
telefonam klasē nav vietas. Mani bērni mācās 10. un 5. klasē, par
laimi, ne viens, ne otrs nav telefonā vai datorā sēdētāji, jo viņu
laiks ir pietiekami noslogots, taču zinu, ka jauniešiem telefons
mēdz būt atkarība. Abu skolu vecāku padomēs esam daudz diskutējuši
par mobilo telefonu stundās. Ģimnāzijā tas noteikti ir aktuālāk
nekā sākumskolā, kur jauniešiem jau pašiem sava galva uz pleciem.
Varu teikt tā, ka tie vecāki, kuri darbojas Skolas padomē, noteikti
atbalstītu ideju par telefona izmantošanas aizliegumu stundu laikā,
taču ir citi vecāki, kas tā neuzskata – viņu arguments: atņemot
telefonu stundā, tiek ierobežotas viņu bērnu tiesības. Tieši tāpēc
skolā pie kopsaucēja vēl neesam nonākuši, lai gan skolotāji ļoti
bieži norāda uz grūtībām strādāt stundās, kur bērni aizraujas ar
mobilajiem telefoniem – viņu ausis un galvas tajā brīdī klasē
neatrodas. Un kurš atbildīgs vecāks gan piekristu tam, ka tā vietā,
lai mācītos, bērns iet uz skolu spēlītes spēlēt vai sēdēt
internetā?»

 

«Uz vienu dienu esmu atņēmusi mobilos telefonus visai
klasei»

Agnese Freiberga, Jelgavas Valsts ģimnāzijas ķīmijas
skolotāja, 10. klases audzinātāja:

«Tie ir tikai atsevišķi gadījumi, kad es pieļautu mobilā tālruņa
izmantošanu stundā – tikai tad, kad skolotājs pats to atļauj,
piemēram, strādājot patstāvīgi, kur ir iespēja informāciju meklēt
internetā. Personīgām vajadzībām telefonu klasē izmantot nedrīkst.
Nu var taču to vienu mācību stundu jeb 40 minūtes iztikt bez
telefona! Man pat ir tāds triks, kad telefona lietotājam stundā es
saku, ka varu viņa telefonu izmest miskastē un man par to nekas
nebūs, jo skolas iekšējās kārtības noteikumi nosaka: telefonu
stundā izmantot nedrīkst, tātad kā es varu izņemt no tavām rokām
kaut ko tādu, kas tajās nemaz nedrīkst būt?! Lai gan, tā godīgi
sakot, es nevaru būt no tiem skolotājiem, kas visvairāk sūdzas, jo
visbiežāk skolēni manu aizrādījumu respektē uzreiz un šādi gadījumi
atkārtojas ārkārtīgi reti. Man jau šķiet, ka skolēns arī jūt, kura
skolotāja stundās telefonu drīkst vilkt ārā un tās sekas būs
mazākas, un kurās labāk to nedarīt.

Jā, esmu arī klases audzinātāja 10. klasē, un ar saviem
audzināmajiem mums jau ir bijušas ne tikai sarunas par šo tēmu.
Pirms kāda laika kolēģi sāka pastiprināti sūdzēties, ka manējie
stundu laikā sēž telefonos. Tad nu neatlika nekas cits, kā rīkoties
– nākamajā rītā paņēmu kasti, aizgāju pie savējiem un teicu: šī būs
diena bez telefoniem. Viņi visi godīgi telefonus salika manā kastē
un veselu dienu iztika bez telefoniem. Protams, starpbrīžos viņiem
bija iespēja tos paņemt, bet neteiktu, ka daudzi to izmantoja. Bija
pat skolēni, kuri nākamajā rītā nāca un prasīja: «Skolotāj, jūs
šodien arī varētu savākt tos telefonus!»

Tā ka es esmu diezgan kategoriska – personīgām vajadzībām
telefons stundās nav jāizmanto.»

Foto: Raitis Supe