12.7 °C, 1.1 m/s, 92.3 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēniem ZPD tās pašas kļūdas, kas sastopamas «lielajā» zinātnē
Skolēniem ZPD tās pašas kļūdas, kas sastopamas «lielajā» zinātnē
06/03/2015

74 pētījumus par visdažādākajām tēmām skolēni šodien prezentē Jelgavas skolēnu zinātniski pētniecisko darbu konferencē. Komisijās spriež, ka skolēnu kļūdas darbu izstrādē ir ļoti līdzīgas augstāku līmeņu zinātniskajiem darbiem, tāpēc uzteicami ir skolēnu centieni no kļūdām mācīties. «Problēmas ir tās pašas, kas vispārīgi zinātnē, līdz pat maģistra un varbūt arī doktora līmenim – pētnieki «pazaudē» pētījuma elementu savstarpējo saistību un nespēj to noturēt vienotā «ķēdītē»,» spriež komisiju vadītāji.

Ligita Vaita

74 pētījumus par visdažādākajām tēmām
skolēni šodien prezentē Jelgavas skolēnu zinātniski pētniecisko
darbu konferencē. Komisijās spriež, ka skolēnu kļūdas darbu
izstrādē ir ļoti līdzīgas augstāku līmeņu zinātniskajiem darbiem,
tāpēc uzteicami ir skolēnu centieni no kļūdām mācīties. «Problēmas
ir tās pašas, kas vispārīgi zinātnē, līdz pat maģistra un varbūt
arī doktora līmenim – pētnieki «pazaudē» pētījuma elementu
savstarpējo saistību un nespēj to noturēt vienotā «ķēdītē»,» spriež
komisiju vadītāji.

Tematu daudzveidība konferencē ir plaša, un
skolēni pētījuši gan mikroorganismu daudzveidību gaisā, digitālo
svaru darbības principus, kvadrātfunkcijas lietojumu sadzīvē,
dažādu metāla trauku veidu ietekmi uz cilvēka veselību, procesus
viedtālruņos, iedzīvotāju emigrāciju un daudzus citus tematus.

Piemēram, Tehnoloģiju vidusskolas 12. klases
skolnieci Sintiju Strodi ieinteresējusi aktiera un politiķa Artusa
Kaimiņa darbība žurnālistikas lauciņā, viņa pētījusi A.Kaimiņa
veidoto interneta raidījumu «Suņu būda», analizējot tā valodas
lietojumu. «Raidījums ir populārs jauniešu vidē, tāpēc tajā
izmantotajai neliterārajai valodai ir liela ietekme uz jauniešu
ikdienas valodu. Novērojams, ka arī liela daļa raidījuma viesu
turpina A.Kaimiņa aizsākto valodas lietojumu un līdzīgā stilā
atbild,» skaidro jauniete. Viņa izpētījusi 65 «Suņu būdas»
raidījumus, kur saskaitījusi vairāk nekā 150 dažādus neliterārās
leksikas piemērus, turklāt daudzi no konkrētiem vārdiem atkārtojas
pat 30 un 40 reizes.

Vienkāršu ideju pētījumā realizējis Valsts
ģimnāzijas 11. klases skolnieks Rūdolfs Andris Bolmanis, kurš,
veidojot dažādus papīra lidmašīna modeļus, meklējis sakarības starp
to lidojuma tālumu un ātrumu. «Mani interesē mašīnas un augstums,
un lidmašīnas ir vienīgās, kas to apvieno,» savu interesi pamato
jaunietis. Viņa mērķis bija atrast to lidmašīnas modeli, kura
lidošanas attālums ir lielākais, tas licis arī meklēt sakarības
starp lidmašīnas uzbūvi un dažādiem inženiertehniskiem
procesiem.

Komisijās, kur darbi lasīti un vērtēti vēl
pirms aizstāvēšanas, spriež, ka skolēnu kļūdas darbu izstrādē ir
ļoti līdzīgas augstāku līmeņu zinātniskajiem darbiem. Visbiežāk
skolēniem trūkst izpratnes par problēmas plašumu un tās saistību ar
citiem procesiem, bet metodoloģiski – trūkst saskaņotības starp
tematu un darba saturu.

Matemātikas un informātikas sekcija ir īpaša
ar to, ka tajā ir grūti atrast jaunu aspektu tematu pētīšanai,
uzskata sekcijas vadītāja Valsts ģimnāzijas skolotāja Evija
Slokenberga. «Matemātiskie pētījumu temati vispār nav populāri
skolēnu vidē, taču, ja arī kāds vēlas veikt pētījumu matemātikā,
tad ir grūti atrast to jauno pienesumu vai saistību ar ikdienas
dzīvi,» spriež skolotāja. Viņa arī piebilst, ka, lai uzrakstītu
labu pētniecisko darbu matemātikas un informātikas sekcijā,
skolēnam jābūt ļoti strukturētai domāšanai. «Šī nav viegla joma un
prasa īpašu analītisku prātu. Skolēni bieži vien domā, ka viņiem
vieglāk būs uzrakstīt darbu, piemēram, socioloģijā, tāpēc
matemātikai nemaz neķeras klāt. Nezinu, protams, kā šiem jauniešiem
veiktos, rakstot pētījumu citās jomās, taču pēc iesniegtajiem
darbiem redzu – pētījumu idejas ir labas un pietiekami praktiskas,
taču darbu izstrāde varētu būt rūpīgāka,» vērtē skolotāja.

Ierasti populāra ir psiholoģijas un
filozofijas sekcija, kuras vadītāja Zemgales reģiona Kompetenču
attīstības centra (ZRKAC) Uzņēmējdarbības atbalsta nodaļas vadītāja
Līga Miķelsone vērtē, ka darbu tematika ir cieši saistīta ar
skolēnu ikdienas problēmām. «Tas ir loģiski un nav slikti, ja
skolēni spēj pētījuma problēmas atrast sev apkārt. Visbiežāk tiek
pētītas savstarpējās attiecības skolā, šogad pirmoreiz tiek pētīts
arī mobings skolā,» ieskicē L.Miķelsone. Savukārt vērtējot darbu
kvalitāti, viņa norāda, ka skolēni saskaras ar tām pašām problēmām,
kas novērojamas «lielajā» zinātnē. «Katram vārdam, kas iekļauts
darba nosaukumā, ir jābūt pamatotam un jāatspoguļo darba saturs.
Skolēni bieži virsrakstā izmanto vienu jēdzienu, bet darbā tālāk –
vairākus citus. Taču tā ir vispārēja problēma zinātnē, ne tikai
skolēniem. Tāpēc labi, ka viņi to sāk apjaust jau tagad,» uz
biežākajām kļūdām norāda L.Miķelsone.

Kopumā ZRKAC šodien pētījumus prezentē 104
skolēni no Jelgavas Valsts ģimnāzijas, Jelgavas Spīdolas
ģimnāzijas, Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas, Jelgavas 4., 5. un 6.
vidusskolas, viņi izstrādājuši 74 zinātniski pētnieciskos darbus.
Darbi ir iedalāmi trijās zinātņu cikla sekcijās: humanitāro
zinātņu– 19 darbi, sociālo zinātņu– 19 darbi; dabaszinātņu – 36
darbi, kas iedalās kopumā 21 apakšsekcijā. Iesniegtos zinātniski
pētnieciskos darbus vērtē13 vērtēšanas komisijas un 49
eksperti.

Plānots, ka labāko darbu autori tiks nosaukti
pēcpusdienā. Viņi saņems «ceļazīmi» dalībai Zemgales reģiona ZPD
konferencē

Foto: Raitis Supe