24.3 °C, 4.5 m/s, 52.7 %

Jauniešiem

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsJauniešiemSkolēni demonstrē zināšanas Jelgavas vēsturē un orientējas muzejā
Skolēni demonstrē zināšanas Jelgavas vēsturē un orientējas muzejā
26/02/2015

Šodien Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā pilsētas 7. un 8. klašu skolēni apliecināja savas zināšanas Jelgavas vēsturē. Viņi piedalījās Spīdolas ģimnāzijas 12. klases audzēkņu veidotajā Jelgavas 750 gadu jubilejai veltītā interaktīvā vēstures konkursā «Jelgava – mana pilsēta». Konkursa dalībniekiem vajadzēja atpazīst dažādas personas, kas saistītas ar Jelgavu, orientēties muzejā, meklējot dažādus vēstures faktus, gleznu fragmentus, kā arī viņiem bija jāatpazīst vairāki vēsturiski priekšmeti.

Ritma Gaidamoviča

Šodien Ģederta Eliasa Jelgavas
Vēstures un mākslas muzejā pilsētas 7. un 8. klašu skolēni
apliecināja savas zināšanas Jelgavas vēsturē. Viņi piedalījās
Spīdolas ģimnāzijas 12. klases audzēkņu veidotajā Jelgavas 750 gadu
jubilejai veltītā interaktīvā vēstures konkursā «Jelgava – mana
pilsēta». Konkursa dalībniekiem vajadzēja atpazīst dažādas
personas, kas saistītas ar Jelgavu, orientēties muzejā, meklējot
dažādus vēstures faktus, gleznu fragmentus, kā arī viņiem bija
jāatpazīst vairāki vēsturiski priekšmeti.

Iesaistoties pilsētas jubilejas gada pasākumu
organizēšanā, konkursa idejas autores un arī īstenotājas ir
Spīdolas ģimnāzijas 12. klases audzēknes Kate Strautniece un Lolita
Tesļonoka, kuras šo spēli izstrādājušas kā projektu. «Bija trīs
iespējas – izveidot konkursu, rakstīt zinātniski pētniecisko darbu
vai biznesa plānu. Mēs izvēlējāmies izmēģināt spēkus konkursa
rīkošanā, lai pašas uzzinātu ko vairāk par pilsētu un arī citiem
ļautu papildināt savas zināšanas,» stāsta vidusskolnieces. Kate un
Lolita piebilst, ka konkurss vispirms jau bijis vērtīgs viņām, jo
pašas atklājušas daudz jauna, iemācījušās strādāt ar dažādiem
avotiem, attīstījušas organizēšanas spējas. «Mums noteikti liels
paldies jāsaka atsaucīgajiem muzeja darbiniekiem, kas iesaistījās
konkursa veidošanā un arī norisē,» tā meitenes.

Šodien konkursā tikās 7. un 8. klašu komandas
no septiņām pilsētas skolām – Spīdolas ģimnāzijas, Valsts
ģimnāzijas, Tehnoloģiju vidusskolas, 4., 5., un 6. vidusskolas un
2. pamatskolas piecu cilvēku sastāvā. Jauniešiem pirmajā uzdevumā
pēc fotogrāfijām bija jāatpazīst dažādas ar Jelgavu saistītas
personības un jāsavieno pareizi ar viņu nodarbošanos, devumu
Latvijai. Paši skolēni atzīst, ka šis uzdevums licis palauzīt galvu
– ja fotogrāfijās izdevies atpazīt personas, tad ar faktu
savienošanu gājis grūtāk. Skolēniem bija jāatpazīst tādi cilvēki kā
Ādolfs Alunāns, Gothards Ketlers, Jēkabs Mediņš, Māteru Juris un
citi. Vislabāk ar šo uzdevumu veicās «spīdoliešiem», pareizi
atpazīstot 12 no 16 personām, otrs labākais rezultāts – Tehnoloģiju
vidusskolai, trešais – Valsts ģimnāzijai.

Interesants izvērtās otrais uzdevums, kur
skolēni orientējās pa muzeju, meklējot atbildes uz dažādiem
jautājumiem muzeja ekspozīcijās. Piemēram, kur 1920. gadā atradās
Jelgavas ģimnāzija? Pēc fotogrāfijām jāatrod, kurā gadā tāds
izskatījās Jelgavas ģerbonis, Ģ.Eliasa zālē jāatrod, kas tā par
sievieti, kas attēlota vienā no viņa gleznām. Ar orientēšanos
uzdevumu, pēc organizatoru teiktā, izcili veicās pat trim komandām
– Tehnoloģiju vidusskolai, kā arī 5. un 6. vidusskolai –, iegūstot
maksimālo punktu skaitu, pārējie saņēma par punktu mazāk.
Tehnoloģiju vidusskolas komanda atzīst, ka orientēšanās bija
diezgan viegla, jo ne reizi vien paši bijuši muzejā un zina, kur
kas atrodams, tāpēc arī labi veicies.

Diemžēl ne tik labi jauniešiem veicās ar trešo
uzdevumu, kur jāatpazīst dažādi vēsturiski eksponāti – nēši,
sviesta mārciņa, abrkasis, foto filmu attīstīšanas tanks, olekts un
bezmērs. Piemēram, sviesta mārciņa tika nosaukta par spiestuvi, kur
ogas un augļus spiež, foto filmu attīstīšanas tanks – par sulas
spiedi.

Konkursa organizatores Kate un Lolita
pārliecinātas, ka šie konkursa uzdevumi būs noderīgi arī citiem.
Jau šobrīd meitenes aicinātas šādu konkursu sarīkot savas skolas
vecāko klašu audzēkņiem, un viņas pārliecinātas, ka tā var noderēt
arī vēstures stundā.

Atzinīgi meiteņu veikumu vērtē arī Spīdolas
ģimnāzijas skolotāja Inta Jorniņa: «Tas aizvien pierāda, ka jāļauj
bērniem izpausties, un viss notiek. Ir jāiet vairāk ārā no skolas
un jādarbojas. Liels paldies muzejam, kas atsaucās idejai.»

Foto: Raitis Supe