Šodien Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā pilsētas 7. un 8. klašu skolēni apliecināja savas zināšanas Jelgavas vēsturē. Viņi piedalījās Spīdolas ģimnāzijas 12. klases audzēkņu veidotajā Jelgavas 750 gadu jubilejai veltītā interaktīvā vēstures konkursā «Jelgava – mana pilsēta». Konkursa dalībniekiem vajadzēja atpazīst dažādas personas, kas saistītas ar Jelgavu, orientēties muzejā, meklējot dažādus vēstures faktus, gleznu fragmentus, kā arī viņiem bija jāatpazīst vairāki vēsturiski priekšmeti.
Ritma Gaidamoviča
Iesaistoties pilsētas jubilejas gada pasākumu organizēšanā, konkursa idejas autores un arī īstenotājas ir Spīdolas ģimnāzijas 12. klases audzēknes Kate Strautniece un Lolita Tesļonoka, kuras šo spēli izstrādājušas kā projektu. «Bija trīs iespējas – izveidot konkursu, rakstīt zinātniski pētniecisko darbu vai biznesa plānu. Mēs izvēlējāmies izmēģināt spēkus konkursa rīkošanā, lai pašas uzzinātu ko vairāk par pilsētu un arī citiem ļautu papildināt savas zināšanas,» stāsta vidusskolnieces. Kate un Lolita piebilst, ka konkurss vispirms jau bijis vērtīgs viņām, jo pašas atklājušas daudz jauna, iemācījušās strādāt ar dažādiem avotiem, attīstījušas organizēšanas spējas. «Mums noteikti liels paldies jāsaka atsaucīgajiem muzeja darbiniekiem, kas iesaistījās konkursa veidošanā un arī norisē,» tā meitenes.
Šodien konkursā tikās 7. un 8. klašu komandas no septiņām pilsētas skolām – Spīdolas ģimnāzijas, Valsts ģimnāzijas, Tehnoloģiju vidusskolas, 4., 5., un 6. vidusskolas un 2. pamatskolas piecu cilvēku sastāvā. Jauniešiem pirmajā uzdevumā pēc fotogrāfijām bija jāatpazīst dažādas ar Jelgavu saistītas personības un jāsavieno pareizi ar viņu nodarbošanos, devumu Latvijai. Paši skolēni atzīst, ka šis uzdevums licis palauzīt galvu – ja fotogrāfijās izdevies atpazīt personas, tad ar faktu savienošanu gājis grūtāk. Skolēniem bija jāatpazīst tādi cilvēki kā Ādolfs Alunāns, Gothards Ketlers, Jēkabs Mediņš, Māteru Juris un citi. Vislabāk ar šo uzdevumu veicās «spīdoliešiem», pareizi atpazīstot 12 no 16 personām, otrs labākais rezultāts – Tehnoloģiju vidusskolai, trešais – Valsts ģimnāzijai.
Interesants izvērtās otrais uzdevums, kur skolēni orientējās pa muzeju, meklējot atbildes uz dažādiem jautājumiem muzeja ekspozīcijās. Piemēram, kur 1920. gadā atradās Jelgavas ģimnāzija? Pēc fotogrāfijām jāatrod, kurā gadā tāds izskatījās Jelgavas ģerbonis, Ģ.Eliasa zālē jāatrod, kas tā par sievieti, kas attēlota vienā no viņa gleznām. Ar orientēšanos uzdevumu, pēc organizatoru teiktā, izcili veicās pat trim komandām – Tehnoloģiju vidusskolai, kā arī 5. un 6. vidusskolai –, iegūstot maksimālo punktu skaitu, pārējie saņēma par punktu mazāk. Tehnoloģiju vidusskolas komanda atzīst, ka orientēšanās bija diezgan viegla, jo ne reizi vien paši bijuši muzejā un zina, kur kas atrodams, tāpēc arī labi veicies.
Diemžēl ne tik labi jauniešiem veicās ar trešo uzdevumu, kur jāatpazīst dažādi vēsturiski eksponāti – nēši, sviesta mārciņa, abrkasis, foto filmu attīstīšanas tanks, olekts un bezmērs. Piemēram, sviesta mārciņa tika nosaukta par spiestuvi, kur ogas un augļus spiež, foto filmu attīstīšanas tanks – par sulas spiedi.
Konkursa organizatores Kate un Lolita pārliecinātas, ka šie konkursa uzdevumi būs noderīgi arī citiem. Jau šobrīd meitenes aicinātas šādu konkursu sarīkot savas skolas vecāko klašu audzēkņiem, un viņas pārliecinātas, ka tā var noderēt arī vēstures stundā.
Atzinīgi meiteņu veikumu vērtē arī Spīdolas ģimnāzijas skolotāja Inta Jorniņa: «Tas aizvien pierāda, ka jāļauj bērniem izpausties, un viss notiek. Ir jāiet vairāk ārā no skolas un jādarbojas. Liels paldies muzejam, kas atsaucās idejai.»
Foto: Raitis Supe