14.9 °C, 1.3 m/s, 90.8 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēni izgatavo gumijas konfektes, ar citronu «iedarbina» pulksteni un piedāvā jaunas galda spēles
Skolēni izgatavo gumijas konfektes, ar citronu «iedarbina» pulksteni un piedāvā jaunas galda spēles
19/02/2015

Vai citrons var kļūt par bateriju, lai nodrošinātu strāvu elektroniskam pulkstenim? Talkā ņemot vēl dažus instrumentus, izrādās, var, un to šodien parādīja 5. vidusskolas 1. klases skolnieks Ņikita Botošs, prezentējot savu eksperimentu «Augļu baterija» jauno vides pētnieku forumā «Skolēni eksperimentē». Tāpat skolēni apliecināja, ka paši mājās var pagatavot gumijas konfektes, to, ka hidrogēlu var izmantot augsnes vietā puķu podos. Eksperimentos skolēni arī pētījuši Madagaskaras šņācējprusaku ēdienkarti un to, kurš piens ātrāk saskābst. 

Ritma Gaidamoviča

Vai citrons var kļūt par bateriju, lai
nodrošinātu strāvu elektroniskam pulkstenim? Talkā ņemot vēl dažus
instrumentus, izrādās, var, un to šodien parādīja 5. vidusskolas 1.
klases skolnieks Ņikita Botošs, prezentējot savu eksperimentu
«Augļu baterija» jauno vides pētnieku forumā «Skolēni
eksperimentē». Tāpat skolēni apliecināja, ka paši mājās var
pagatavot gumijas konfektes, to, ka hidrogēlu var izmantot augsnes
vietā puķu podos. Eksperimentos skolēni arī pētījuši Madagaskaras
šņācējprusaku ēdienkarti un to, kurš piens ātrāk saskābst.
 

Šodien Zemgales reģiona Kompetenču attīstības
centrā (ZRKAC) notiek jauno vides pētnieku forums «Skolēni
eksperimentē» un vides izziņas spēļu konkurss «Iepazīsti vidi».
Skolēni žūrijas komisijai prezentēja 23 dažādus eksperimentus un
desmit jaunas prāta un galda spēles par tēmu «Vide un ceļošana».
Tās radot, skolēni domājuši par to, lai būtu interesanti pašiem un
arī citiem spēlētājiem. Piedāvājumā – dažādas galda spēles,
datorspēles, kuras spēlējot dalībnieki atsvaidzina, papildina savas
zināšanas un noteikti arī uzzina ko jaunu par Latviju, pasauli,
dabu, vidi.

Piemēram, Jelgavas 4. sākumskolas 4. klases
skolniece Elīna Kauliņa piedāvāja spēli «Mēs mīlam Tevi, Jelgava!»,
kurā jautājumi sadalīti vairākos blokos: jautājumi par Jelgavas
Svētās Trīsvienības baznīcas torni; par Jelgavu un Latviju; par
Latvijas prezidentiem; par Latvijas folkloru. Spēlētājs ar metamā
kauliņa palīdzību virzās pa spēles laukumu – uzkāpjot, piemēram, uz
zila lauciņa, ņem zilo kartīti un atbild uz tajā rakstīto
jautājumu. Piemēram, kā sauc Latvijas trešo prezidentu? Kā sauc
Svētās Trīsvienības baznīcas torņa restorānu? Kurā gadā tornim
pārsedza jumtu ar stikla kupolu? Lai uzdevumu atvieglotu, katram
jautājumam tiek doti trīs atbilžu varianti.

Tāpat šodien prezentēta spēle «ApLano» jeb
«Apceļo Latvijas novadus», kurā jādemonstrē zināšanas par Latviju,
datorspēle «Dabai draudzīgais ceļotājs», kur tiek izmantoti statīvi
ar iespēju dalībniekiem spiest pogu, tādējādi noskaidrojot, kurš
pirmais atbildēs uz uzdoto jautājumu.

Ne mazāk interesanti bija skolēnu pētījumi un
eksperimenti par dažādām tēmām. Spīdolas ģimnāzijas 9. klases
audzēkne Emīlija Buka izzināja piena skābšanas ātrumu, eksperimentā
izmantojot no saviem laukiem atvestu pienu un trīs veikalu plauktos
pieejamos – «Kārums», «Elpa» un «Limbažu piens». Pēc veiktā
pētījuma Emīlija secinājusi, ka visātrāk saskābst «Kārums» un
parastais lauku piens, kas liecinot par to, ka tas ir «tīrāks»
piens, bez pievienotiem elementiem, lai tas ilgāk glabātos.
Jelgavas 6. vidusskolas 8. klases audzēknes Anna Saltikova un Anna
Parafjanoviča pierādījušas, ka augu audzēšana iespējama ari ar
hidroponikas metodi jeb tos iespējams izaudzēt vienkārši šķidrumā.
Meitenes eksperimentam izmantojušas četrus šķidrumus –
minerālmēslus «Vito», «Jauns ideāls», parasto krāna ūdeni un
destilēto ūdeni. Rezultātā dekoratīvās kukurūzas sēklas veiksmīgāk
attīstījušās «Vito», kam seko krāna ūdens.

Bet pirmklasnieks Ņikita žūrijai demonstrēja
eksperimentu «Augļu baterija», parādot, ka ar citronu var ražot
elektrību. Viņš pārgrieza citronu uz pusēm, katrā no pusēm
iesprauda metāla dakšiņu, blakus – metāla stienīti, abus metāla
stienīšus savienoja ar vadu un pievienoja vadu neejošam pulkstenim.
Visu savienojot, puikam izdevās «iedarbināt» pulksteni.

Tāpat skolēni pētījuši Madagaskaras
šņēcējprusaku ēdienkarti un to uzvedību labirintā, pētījuši
hidrogēla dažādās īpašības, olas un etiķa mijiedarbību, dažādu
dzērienu ietekmi uz olu čaumalas cietību, aspirīna ietekmi uz zirņu
augšanu.

Labākais vides pētnieku foruma «Skolēni
eksperimentē» darbs un labākais jauno vides izziņu spēļu konkursa
«Iepazīsti vidi» darbs tiks virzīts uz 2. kārtu, kas notiks Rīgā
aprīlī.

Foto: Raitis Supe