Saeima šodien nodeva izskatīšanai komisijās grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK), kas paredz uzlikt naudas sodu par pārkāpumiem darbnespējas ekspertīzē.
Saistībā ar palielinātajām sankcijām un atsevišķi izdalīto pārkāpumu darbnespējas ekspertīzē paredzēti arī grozījumi likumprojekta 26. panta pirmajā daļā, lai kā izņēmumu noteiktu fiziskai personai soda apmēru virs 500 latiem par atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas izdarītiem pārkāpumiem darbnespējas ekspertīzē.
Šādas izmaiņas esot nepieciešamas, jo saskaņā ar Veselības inspekcijas datiem īpaši strauji ir pieauguši pārkāpumi darbnespējas ekspertīzē – 2006. gadā no 283 iesniegumiem par nepamatoti izsniegtām slimības lapām pamatots bija 51, 2007. gadā no 398 iesniegumiem – 60, bet 2008. gadā no 286 iesniegumiem – 68. Vienlaikus slimības pabalstu izmaksai katru gadu tiek novirzīti arvien lielāki līdzekļi, kas izskaidrojams gan ar sabiedrības vispārējo veselības stāvokli, gan atsevišķos gadījumos darba ņēmēji nepamatoti izsniegtās darbnespējas lapas izmanto negodprātīgi, tādējādi mērķis ir izskaust šādu ārstniecības personu apzināti prettiesisku rīcību un nepieļaut nepamatotu izdevumu tērēšanu no valsts sociālā apdrošināšanas speciālā budžeta.
Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sniegtie dati apliecina, ka 2008. gadā viena slimības gadījuma izmaksa dienā bija 33,45 lati, slimības gadījuma gada vidējais ilgums bija 45 dienas, savukārt viena slimības gadījuma vidēja izmaksa bija apmēram 1505 lati.
APK tiks veikti arī citi grozījumi. Pašlaik likumā ir noteikts, ka administratīvo sodu var uzlikt četru mēnešu laikā no administratīvā pārkāpuma izdarīšanas dienas vai arī ne vēlāk kā četru mēnešu laikā no pārkāpuma atklāšanas dienas, bet ne vēlāk kā gada laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas. Patērētāju tiesību aizsardzības centra pieredze rāda, ka atsevišķu pārkāpumu izskatīšana patērētāju tiesību aizsardzības jomā četru mēnešu laikā neesot iespējama.
Likumā tiks noteikts, ka par administratīvajiem pārkāpumiem sodu var uzlikt ne vēlāk kā četru mēnešu laikā no uzraudzības iestādes lēmuma par lietvedības uzsākšanu administratīvajā pārkāpuma lietā pieņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā gada laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, tādējādi paredzēts novērst situācijas, kad Patērētāju tiesību aizsardzības centram faktiski neesot iespējams izskatīt administratīvā pārkāpuma lietu četru mēnešu laikā. Par ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja izdarītiem iespējamiem pārkāpumiem parasti ziņo patērētājs, bet iestādei nepieciešams noskaidrot sniegto ziņu patiesumu, kā arī ražotāja, pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja viedokli par patērētāja sniegto informāciju, līdz ar to pieņemt lēmumu četru mēnešu laikā faktiski neesot iespējams.
Kodeksa pašreizējā redakcija nenodala pārkāpumus par komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanas noteikumu neievērošanu, tādējādi rodas situācija, kad gan par rakstveida informācijas nesniegšanu komplekso tūrisma pakalpojumu jomā, gan par komplekso tūrisma pakalpojumu piedāvāšanu vai pārdošanu, nenodrošinot klienta iemaksātās naudas drošības garantiju, uzliek naudas sodu. Šāda panta redakcija neatbilstot samērīguma principam.
APK tiks papildināts ar atbildību par tādu mērīšanas līdzekļu, kuriem nav veikta kalibrēšana, lietošanu. Tāpat paredzēts izslēgt APK 156. pantu, jo pašlaik šai normai esot tikai deklaratīvs raksturs un pēc pārkāpuma izdarīšanas faktiski ir neiespējami pierādīt faktu, ka patērētājam netika izsniegts darījumu apliecinošs dokuments.
Kodekss tiks papildināts ar atbildību par drošuma prasībām neatbilstošu preču vai pakalpojumu izplatīšanu tirgū, tādējādi uzsverot ražotāja atbildību par šādu preču izplatīšanu. Likumā tiks būtiski palielināts soda apmērs, ņemot vērā, ka ķīmisko vielu atļautā daudzuma pārsniegšana precēs ir pielīdzināma drošuma prasību pārkāpšanai, kas uzskatāmi par būtiskiem pārkāpumiem un pašreizējais soda apmērs nav samērīgs, lai nodrošinātu drošu, cilvēka dzīvībai, veselībai un personas mantai, kā arī videi nekaitīgu preču ražošanu, laišanu apgrozībā un pakalpojumu sniegšanu.
Grozījumi izslēgs administratīvo atbildību par katru posmu patērētāju sūdzību par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm vai pakalpojumiem izskatīšanas kārtībā. Patērētāju tiesību aizsardzības centra pieredze rādot, ka šī norma būtiski apgrūtinot darbu, jo vienā lietā var būt jāpieņem vairāki lēmumi gan saskaņā ar Administratīvā procesa likumu, gan APK, kas nelietderīgi palielinot darba apjomu, kā arī liedz ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojuma sniedzējiem aizstāvēt savas tiesības, piemēram, gadījumos, kad viņi nepiekrīt ekspertīzes slēdzienam.
Tāpat likumā tiks paredzēta atbildība par normatīvajos aktos noteiktās rakstveida informācijas nesniegšanu, slēdzot ar patērētājiem līgumus dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku.
APK tiks papildināts ar pantu, kas noteiks sodu par pieļaujamo vibrācijas lielumu dzīvojamo un publisko ēku telpās pārkāpumiem. Veselības inspekcija atbilstoši kompetencei veiks kontroli pār tādu objektu darbību, kas rada vibrāciju, tādējādi radot risku iedzīvotāju veselībai.
LETA