16.6 °C, 5.5 m/s, 79.5 %

Ekonomika

Jelgavā testē koka ceļu
19/08/2012

«Latvijas valsts meži» izstrādājuši koka vairogus, kas paredzēti pagaidu meža ceļu veidošanai, tādējādi būtiski uzlabojot iespējas izvest no meža kokmateriālus. Lai ražotājs varētu samazināt šo vairogu izgatavošanas izmaksas, tie tika testēti Jelgavas Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūtā (MeKA), informē institūta direktors Andrejs Domkins.

Ilze Knusle-Jankevica

«Latvijas valsts meži» izstrādājuši koka vairogus, kas
paredzēti pagaidu meža ceļu veidošanai, tādējādi būtiski uzlabojot
iespējas izvest no meža kokmateriālus. Lai ražotājs varētu
samazināt šo vairogu izgatavošanas izmaksas, tie tika testēti
Jelgavas Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības
institūtā (MeKA), informē institūta direktors Andrejs
Domkins.

«Koka vairogu idejas būtība ir šāda: lai mitros mežos, kur ir
cirsmas, nebūtu jāiegulda milzīgi līdzekļi ceļu būvniecībā, var
salikt ceļu no koka vairogiem. Pēc tam vairogus var noņemt un
uzbūvēt ceļu citā vietā,» par Latvijā inovatīvo produktu stāsta
A.Domkins.

Institūta Testēšanas laboratorijas vadītājs Kārlis Būmanis
skaidro, ka institūtā tika veiktas vairākas vairoga pārbaudes, lai
noskaidrotu tā fizikālās īpašības un piedāvātu iespējamos
variantus, kā samazināt vairoga izgatavošanas izmaksas, saglabājot
izturību un kravnesību. Iegūtie dati gan vēl jāizanalizē, tomēr jau
tagad speciālisti secinājuši: vairogs ir ļoti labs un būtiski
uzlabojumi tam nav nepieciešami.

««Latvijas valsts meži» jau bija izbūvējuši pirmo eksperimentālo
koksnes ceļu Lubānā, un vairogi, kas bija palikuši pāri, visu ziemu
turpat mežā arī nostāvēja. Tādus arī tos pie mums atveda – ar 80
procentiem mitruma sastāvā, lai gan standarta mitrums būvniecībā
izmantojamai koksnei ir 18 procenti,» stāsta testēšanas inženieris
Jānis Iejavs. Neskatoties uz lielo mitrumu, vairogs uzrādījis ļoti
labas stiprības un izturības īpašības – Latvijā atļautais
maksimālais kravas smagums ir desmit tonnas uz vienu asi, bet šis
koka ceļš spēj izturēt vairāk.

Koka vairogi tiek izgatavoti no skujkoka brusām un ir 3,5 metrus
plati, kas ir arī koka ceļa platums – tas ir pietiekami, lai pa to
varētu izbraukt kravas mašīna baļķvedējs. Lai izgatavotu vienu
vairogu, nepieciešami 0,34 kubikmetri koksnes un 350 skrūves. Tieši
stiprinājumu nomaiņā MeKA speciālisti saredz iespēju samazināt
ražošanas izmaksas. «Pirmkārt, vairogā ir ļoti daudz skrūvju –
viens dēlis pieskrūvēts ar desmit skrūvēm. Otrkārt, to ieskrūvēšana
ir roku darbs, tāpēc viens no mūsu priekšlikumiem varētu būt
skrūves nomainīt pret naglām, jo tās var iedzīt automatizēti, un
samazināt to skaitu,» vērtē J.Iejavs. Viņš piebilst, ka
laboratorijā nav iespējams vairogu notestēt apstākļos, kādos tas
tiek ekspluatēts, jo, būvējot ceļu, tas tiek likts uz zemes un
tāpēc būtībā to nav iespējams salauzt.

Līdz šim baļķus no meža apstākļos, kad mežs pielijis, līdz
tuvākajam ceļam veda speciāls pievedējtraktors, bet tas ir dārgi un
posta vidi, bet jaunās tehnoloģijas – koka ceļš – baļķu izmaksas
ļaušot samazināt pat līdz 40 procentiem, liecina «Latvijas valsts
mežu» aprēķini.

Foto: no MeKA arhīva