Šī gada septembrī, salīdzinot ar pagājušā gada septembri, patēriņa cenas Latvijā palielinājušās par 0,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Preču cenu vidējais līmenis septembrī nemainījās, bet pakalpojumu – palielinājās par 1,8%.
Šī gada septembrī, salīdzinot ar pagājušā gada septembri, patēriņa cenas Latvijā palielinājušās par 0,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Preču cenu vidējais līmenis septembrī nemainījās, bet pakalpojumu – palielinājās par 1,8%.
Savukārt vidējais patēriņa cenu līmenis septembrī, salīdzinot ar šā gada augustu, samazinājies par 0,2%. Precēm cenas palielinājušās par 0,1%, bet pakalpojumiem samazinājušās par 1%.
Pagājušā gada septembrī, salīdzinot ar pagājušā gada augustu, vidējais patēriņa cenu līmenis bija palielinājies par 1,1%.
Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām septembrī bija cenu kritumam ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem un augļiem, kā arī cenu kāpumam apģērbiem, apaviem un izglītības pakalpojumiem.
Ēdināšanas pakalpojumiem kopumā cenas samazinājās vidēji par 2,2%, tai skaitā kafejnīcās un restorānos – par 2%, un mācību iestāžu un uzņēmumu ēdnīcās – par 2,5%.
Telekomunikāciju pakalpojumiem kopumā cenas samazinājās par 1,9%, ko galvenokārt ietekmēja tarifu samazināšana priekšapmaksas kartēm un interneta pieslēgumam.
Akciju rezultātā lētāki kļuva arī atsevišķi pārtikas produkti – gaļa un gaļas izstrādājumi par 1,1%, maize un graudaugu izstrādājumi par 1,3%, piens un piena produkti par 1,5%, kā arī TV, audio un video iekārtas par 1,5%.
Septembrī cenas turpināja samazināties augļiem par 7,1%, dārzeņiem par 4,2%, mēbelēm par 3,%, siltumenerģijai par 1,5%, autotransportam par 1,3%, īres maksai par 1,8%, ziediem par 2,4%.
Kā arī cenas samazinājās vairākiem pakalpojumiem, īpaši mājokļa uzturēšanas un remonta par 5,8%, apdrošināšanas par 6,3%, transportlīdzekļu apkopes un remonta par 2,1%, autostāvvietu par 3,8%, atpūtas un sporta par 2,9%, vidējā medicīniskā personāla par 4% un zobārstniecības pakalpojumiem par 1,2%.
Lētāki kļuva ceļojumi, degviela, sanatoriju pakalpojumi un aviobiļetes.
Izpārdošanas akciju noslēgšanās un jaunās sezonas preču nonākšana tirdzniecībā noteica cenu kāpumu apaviem un apģērbiem attiecīgi par 8,4% un 6,4%.
Studiju maksa augstskolās palielinājās vidēji par 13,5%. Lai arī mācību maksa pirmā kursa studentiem ir samazinājusies, vidējā cenu līmeņa izmaiņas turpināja ietekmēt iepriekšējos gados ar studentiem noslēgtie līgumi, kas paredzēja noteiktu maksu visam studiju periodam.
Sakarā ar dažādu akciju beigām, cenas pieauga personīgās aprūpes precēm par 3,7%, mazgāšanas un tīrīšanas līdzekļiem par 2,3%, alkoholiskajiem dzērieniem par 0,4%, kā arī tējai un kafijai, cukuram, saldumiem un medum, citām personīgām lietām un kancelejas precēm.
Dārgāki kļuva arī pasažieru sauszemes transporta par 0,7%, sliežu ceļu transporta par 1,9% un finanšu par 1,3% pakalpojumi, kā arī cietais kurināmais par 0,5%.
LETA