«Obligātorisko skolu svinīgs dievkalpojums Nikolaja baznīcā sākās plkst. 11. Plašais dievnams bija pārpildīts. Dievkalpojumā piedalījās Jelgavas pilsētas galva H.Štolcs, valdes loceklis Bendrups, tautskolu inspektors Gregors, direktors Neubergs, visu pamatskolu pārziņi un kuplā skaitā bērnu vecāki. Ievada liturģiju vadīja un svētrunu teica māc. O.Krauklis. Vēl lūgšana un svētīšana un tad ar kopdziesmu «Tēvs, kas Tu savus bērnus saudzi…» noslēdza svinīgo dievkalpojumu, pēc kam skolu jaunatne devās atpakaļ uz skolām, kur sākās jaunais darba cēliens,» raksta 1937. gada 13. septembra laikraksts «Zemgales balss».
Tieši togad Jelgavā mācību gada sākums skolās ar izglītības ministra rīkojumu tika pārcelts uz vēlāku laiku – mūsu pilsētā notika 3. Latvijas Pļaujas svētki un Zemgales izstāde, un skolu telpas tika nodotas to vajadzībām. Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja galvenais krājuma glabātājs Aldis Barševskis stāsta, ka senākos laikos skolas gaitas tika pieskaņotas lauku dzīvei un bērni mācīties sāka tikai pēc tam, kad lauku darbi bija apdarīti – 18. un 19. gadsimtā skolā gāja no Mārtiņiem līdz Lieldienām. Vēlāk, 20. gadsimta sākumā un Ulmaņa laikos, skolas sākums pietuvojās oktobrim, septembrim, bet reizēm bijuši gadījumi, kad, piemēram, plosās bērnu slimības un skola sākas vēlāk. «1. septembris kā skolas sākums faktiski ir padomju laiku izdomājums un citur pasaulē, izņemot bijušās sociālistiskās valstis, piemēram, Krieviju, Latviju, Lietuvu, Igauniju, nav tradīcija. Tiesa, citur, piemēram, Vācijā, nav tik garš vasaras brīvlaiks, bet ir garākas dažādas citas brīvdienas,» stāsta A.Barševskis, kuru šajos jautājumos konsultējusi zinātņu doktore Alise Zigmunde, skolu vēstures pētniece, vairāku publikāciju un grāmatu autore.
Gāja ne tikai uz Nikolaja baznīcu
Vēstures liecības vēsta, ka šādi dievkalpojumi notikuši praktiski visās baznīcās. Piemēram, Jelgavas Latviešu biedrības biedrs Vilis Azevičs atceras, ka viņa skolas – 3. pamatskolas, kura tolaik atradās Uzvaras ielā, vietā, kur šobrīd ir Pilsonības un migrācija slietu pārvalde – skolēni, 1936./1937. mācību gadam sākoties, devušies uz dievkalpojumu Trīsvienības baznīcā, no kuras vairs pāri palicis tikai atjaunotais tornis. Šajā baznīcā pulcējušies arī Annas pamatskolas un 5. pamatskolas skolēni. «Vispirms mums skolā izdalīja grāmatas, nodiktēja stundu sarakstu, tad visi devāmies un dievkalpojumu. Mājās neko nesvinējām,» stāsta V.Azevičs.
Jāpiebilst, ka Nikolaja baznīca atradās Sudrabu Edžus un Mātera ielas krustojumā, kur tagad ir piecstāvu dzīvojamā ēka. Kara laikā tā tikusi nopostīta. «Pēc kara baznīcai nebija jumta un logu, bet mūri gan bija palikuši neskarti – tie bija kādu metru biezi sarkano ķieģeļu mūri. Padomju laikos tur gribēja ierīkot sporta zāli, bet beigās augstāk stāvošie izlēma, ka šie ķieģeļi nepieciešami kara aerodroma pamatos,» atceras Jelgavas Latviešu biedrības biedrs.
Pirmā skola dibināta 16. gadsimtā
Šogad aprit 447 gadi, kopš pirmās skolas izveides Jelgavā. Vecākā Jelgavas skola ir 1567. gadā dibinātā Latīņu skola. A.Barševskis stāsta, ka tā tika izveidota pēc hercoga Gotharda Ketlera iniciatīvas – viņš izdeva tā saukto Baznīcu recesu – tiesību aktu, ar kuru Kurzemē un Zemgalē bija pavēlēts atjaunot vai no jauna dibināt luterāņu baznīcas, nabagu patversmes un skolas, bet mācītājiem ieteica apgūt latviešu valodu. Latīņu skola atradās toreizējā Kungu, tagad Akadēmijas, ielā, kur mūsdienās atrodas autostāvvieta pretī «SEB bankai».
19. gadsimtā izveidojās virkne privāto un pilsētas pamatskolu, kuras Jelgavā kā Kurzemes guberņas galvaspilsētā bija ievērojamā skaitā. Par dauzām no tām nav precīzu ziņu, tāpat nav saglabājušies attēli. Savukārt jau 19. gadsimta 2. pusē lielāku ievērību ieguva tādas mācību iestādes kā Aleksandra skola (tagad Dobeles ielā), Dārtas skola, Annas skola, kurā mācījies arī pirmais valsts prezidents Jānis Čakste un citi ievērojami cilvēki.
Vēsturiski sākotnēji izglītība bija pieejama tikai zēniem, bet vēlāk skolas sāka apmeklēt arī meitenes. Jelgavā bija gan jauktās skolas, gan atsevišķas zēnu un meiteņu skolas. Piemēram, 3. pamatskola, Annas jeb 1. pamatskola bija zēnu skolas, bet Raiņa un Pasta ielas stūrī, apmēram tur, kur tagad atrodas slēgtais «Plus Punkta» kiosks, bijusi meiteņu skola, atceras V.Azevičs. «Lielākie konkurenti mums bija no Annas skolas, bet nekādu kautiņu jau mums nebija,» viņš stāsta. Skolēni brīvajā laikā pulcējušies, un iecienīta bijusi tā dēvētā Brodveja – Lielās ielas posms no Driksas ielas tilta līdz Mātera ielai. «Mūsu fizkultūras skolotājs Visvaldis Melderis pusgadu bija dzīvojis Amerikā un bija pastāstījis, ka tur ir tāda vieta Brodveja, kur ik pa gabaliņam kaut ko rāda: dresē mērkaķus, spēlē spēles. Spēj tik skaitīt naudu,» viņš atceras. Skolēni drīkstējuši staigāt līdz pulksten 22, to pārbaudīja skolotāju patruļas.
Par 860 tūkstošiem uzceļ modernāko skolu Baltijā
Ļoti nozīmīgs notikums bija 15. maija pamatskolas (tagadējā Jelgavas Valsts ģimnāzija) uzbūvēšana. Ēkas būvprojekta autors arhitekts Valdis Zēbauers laikrakstā «Zemgales Balss» raksta, ka lēmumu izstrādāt skolas būvprojektu pilsētas valde pieņēmusi 1936. gadā, to akceptējis arī Ministru kabinets. Par jaunās skolas atrašanās vietu izraudzīts «plašais Zirgu tirgus laukums starp Mātera, Ūdensvada, Ludviga un Zirgu ielām, jo, pēc statistikas datiem, pilsētas dienvidu daļa dod lielāko daļu pamatskolu bērnu, bet visas esošās skolu ēkas izvietotas pilsētas centrālajā un ziemeļu daļā». Plānotais ēkas tilpums bija 35 460 kvadrātmetri, paredzētās izmaksas – 860 000 latu. Pamatakmeni bija paredzēts likt 1937. gada pavasarī.
Starp tiem, kas sāka mācības jaunajā skolā, bija arī V.Azevičs. «Mēs vēl gājām talkā un palīdzējām iekārtot skolu, bet 1939. gada septembrī sākām tur mācīties. Tā bija liela skola, un uz turieni pārgāja ne tikai mūsu skolas skolēni, bet arī daļa no 4. un 5. pamatskolas – pāri par tūkstoti skolēnu,» stāsta V.Azevičs. Tolaik tā esot bijusi modernākā skola ne tikai Latvijā, bet visā Baltijā – tur esot bijušas dušas, kuru līdz tam nebija nevienā skolā, un moderns aprīkojums zālē. «Mācību stunda ilga 45 minūtes, bet fizkultūra parasti gāja 35 minūtes, jo desmit minūtes vajadzēja, lai ieietu dušā,» viņš atceras, norādot, ka mazgāties vajadzēja pēc katras fizkultūras stundas – divreiz nedēļā.
Jaunajā ēkā bērni nomācījās vien trīs gadus – 1940. gadā V.Azeviču un viņa skolas biedrus atcēla atpakaļ šaurajās Uzvaras ielas telpās. Jaunajā skolas ēkā ierīkoja hospitāli.
Forma – vienotība, nevis vienādība
Šķiet, viens no visvairāk pārspriestajiem jautājumiem saistībā ar skolu ir skolas forma. Līdz pat Latvijas neatkarības atgūšanai tā bija obligāta un, lai gan tās fasons mainījās, lielākoties tā bija tumši zilā krāsā. «Pirmskara laika skolas formai bija balta stāva apkaklīte, kas priekšā taisījās ciet ar diviem āķīšiem. Skolotājs, visbiežāk tas, pie kura notika pirmā stunda, vai klases audzinātājs, katru dienu pārbaudīja, vai tā ir tīra. Ja nebija, uzreiz bija piezīme vai pēcstundas,» stāsta V.Azevičs, piebilstot, ka meitenēm bijušas zilas kleitas un balti priekšauti. Skolas forma vienmēr bija jātur tīra un kārtīga, tāpēc nabadzīgākās ģimenēs formas lāpīja. Tieši no formas bija arī atkarīgs, vai skolēnam ļāva piedalīties dažādās svinīgās parādēs un pasākumos, piemēram, 11. novembrī, 18. novembrī, 15. maijā. «Klases audzinātāja pārbaudīja, vai nav cauri elkoņi. Ja bija, neļāva piedalīties, bet, ja bija glīts ielāps, ļāva,» atceras V.Azevičs, piebilstot, ka otrs atlases kritērijs bijis sekmes – nesekmīgajiem arī nācies palikt mājās.
Muzeja speciālists norāda, ka cara laikos, piemēram, ģimnāzisti nēsājuši kreklu un naģeni, savukārt 19. gadsimta 20. – 30. gados konkrētas formas, visticamāk nav bijušas. Tomēr 1936. gada 4. maijā «Valdības Vēstnesī» tikuši publicēti noteikumi par ģimnāziju un arodskolu audzēkņu vienveidīgiem tērpiem un to obligātu nēsāšanu mācības laikā un mācību pārtraukumā visos svinīgos gadījumos, sarīkojumos un sabiedriskās vietās.
Formas tērpu papildināja arī dažādi aksesuāri, piemēram, piespraudes, kaklauti, cepures. «Mazajās klasītēs obligāti bija jānēsā šlipsīte. Toreiz dikti gribēju pionieros, jo tur kaklauts. Bet vēlāk jau arī kaklauts apriebās un mēs to savā starpā saucām par puņķulakatu,» atceras A.Barševskis.
Pēdējos gados manāma tendence atgriezties pie skolas formas vai vismaz kāda vienojoša elementa. «Šobrīd jaunieši uz skolu dodas, tērpušies ļoti dažādi, bet es gribu atgādināt – skolu vajadzētu uztvert kā darbu un līdz ar to arī tērpties atbilstoši, nejaucot izklaides tērpu ar darba tērpu,» uzskata Jelgavas izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza, norādot, ka vairākās pilsētās skolās, piemēram, 2. pamatskolā, 4. un 5. vidusskolā, jau ir ieviests vai tiek domāts par vienojoša elementa ieviešanu, kas aizstātu formas tērpu, bet tomēr palīdzētu radīt piederības sajūtu skolai. Viņa uzsver, ka skolas formai ir vienojošs raksturs, nevis, kā uzskatīja pret padomju laikiem dumpinieciski noskaņotā sabiedrības daļa, – vienādojošs.
Pašam savs dokuments
Viens no skolēna atpazīstamības zīmēm ir skolēna apliecība. 1936. gada augustā toreizējais izglītības ministrs A.Tentelis izdeva rīkojumu, ka, sākot ar 1936./1937. mācību gadu, visās latviešu skolās skolēniem jāizsniedz un katru gadu jāatjauno personu apliecinošs dokuments ar fotogrāfiju. Dokumentā bija jāiekļauj šādi dati: skolēna vārds un uzvārds, dzimšanas dati, mācību gads, skola un klase, kurā skolēns mācās. Šāds dokuments skolēniem tiek izdots joprojām, un to var izmantot, iegādājoties biļetes uz dažādiem pasākumiem, braucot sabiedriskajā transportā un citur.
Nekādu rotaļlietu
Tagad skolēna somā var atrast visu ko – sākot no mobilā telefona un beidzot ar kosmētiku. Bet ir bijuši laiki, kad līdzpaņemtās lietas konfiscēja, par to rakstīja piezīmes un pat sauca uz skolu vecākus. «Nekādas rotaļlietas, grāmatas vai citas lietas uz skolu nest nedrīkstēja – laikam lai nedižotos. Ja kāds kaut ko tomēr atnesa, to konfiscēja,» stāsta A.Barševskis. Viņš atceras, ka viena no populārākajām lietām savulaik bijuši apdrukāti plastmasas maisiņi ar rokturiem, uz kuriem nereti bijusi ārvalstu simbolika, īpaši «neatbalstāma» bija Amerikas simbolika. Tomēr maisiņus varēja lietot, ja vien tos izvērta uz otru pusi – ar zīmējumu uz iekšu. Otra «aizliegtā» lieta – džinsi.
Svin ārpus mājas
Agrāk mācību gada sākums tika atzīmēts tikai mājās, bet arī ne katrā ģimenē. Nu pasākumi skolā un pilsētā vairs nav nekāds retums. «Tas ir labi, ka Zinību diena ir svētki , īpaši, ja tie ir svētki visai ģimenei – ar pusdienām, pie galda pārrunājot notiekošo, ar kopīgiem pasākumiem. Mācīties – tas ir atbildīgs darbs, un tas jādara visiem kopā,» uzskata Jelgavas izglītības pārvaldes vadītāja.
AVĪŽU IZGRIEZUMI
1937. g. 1. septembrī Jelgavā, Katoļu ielā Nr. 42 traktierī ienākuši trīs vīrieši, starp tiem arī kāds Antons Ērstiķis, kur dzēruši. Pie vīriešiem piesēdusies traktiera apkalpotāja Irma Dreika. Tā prasījusi, lai Ērmiķis tai nopērkot riekstus – viņai gan pašai arī esot Ls 2,– naudas, bet tā neesot pareiza. Ē. Prasījis, lai parādot. Apskatījis naudu, Ē. atteicis, lai tik dodot šurp, tā esot diezgan laba. Ē. paņēmis naudu un aizgājis. Pēc naudas saņemšanas Ē. devies uz Pils ielu, kur Šmitmaņa kioskā mēģinājis naudu izdot. Kioska īpašniekam nauda likusies aizdomīga, un tas pasaucis uz posteņa stāvošo kārtībnieku. Ē. tiesā par vainīgu neatzīstas un paskaidro, ka naudu saņēmis no Dreikas, mainot Ls 5,–. Jelgavas apgabaltiesa 25 g. v. Irmu – Mariju Dreiku sodīja ar 2 nedēļām cietuma, bet 30 g. v. Antonu Ērstiķi attaisnoja.
«Zemgales Balss»
* * *
1936. gadā viena bērna skološana latviešu skolā Jelgavas pilsētai izmaksāja 100,48 latus gadā, bet cittautiešu skolā – 136,96 latus.
Foto: Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejs, A.Barševskis, L.Vaita