15.2 °C, 3.9 m/s, 80 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomika«UralVagonZavod» Jelgavā vēlas ražot vagonus
«UralVagonZavod» Jelgavā vēlas ražot vagonus
21/08/2012

Krievijas korporācija «UralVagonZavod» (UVZ) ar meitas struktūru starpniecību ir gatava atvērt dzelzceļa vagonu būves un remonta rūpnīcu Jelgavā, laikrakstam «Dienas Bizness» pastāstījis VAS «Latvijas Dzelzceļš» (LDz) prezidents Uģis Magonis.

www.jelgavasvestnesis.lv

Krievijas korporācija «UralVagonZavod» (UVZ) ar meitas
struktūru starpniecību ir gatava atvērt dzelzceļa vagonu būves un
remonta rūpnīcu Jelgavā, laikrakstam «Dienas Bizness» pastāstījis
VAS «Latvijas Dzelzceļš» (LDz) prezidents Uģis
Magonis.

Viņaprāt, tas varētu būt pat reālāks projekts par vagonu būves
rūpnīcas izveides ieceri Daugavpilī, kur līdzdarbojas arī LDz.

Arī Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš
apstiprina, ka pie viņa ir bijuši UVZ pārstāvji, kuri gan vairāk
ievākuši informāciju projekta sagatavošanai, taču nav bijuši lēmuma
pieņēmēji. Patlaban ir skaidrs, ka tiek meklētas telpas, un
pilsēta, protams, ir ļoti ieinteresēta šādas rūpnīcas izveidē.
Latvijai ir vajadzīgas gan darba vietas, gan potenciālais gala
produkts – vagoni, norāda Jelgavas mērs.

Šis projekts ir reāls, jo UVZ pašiem ir lējumi, kā arī
vienīgajiem Krievijā ir kvota uz lējumiem Ķīnā, skaidrojis
U.Magonis. Šonedēļ Maskavā viņam ir paredzēta tikšanās, lai
uzzinātu, kāda palīdzība no LDz varētu būt vajadzīga projekta
veiksmīgai īstenošanai Latvijā. Varētu būt, ka nekas sevišķs nav
nepieciešams, pieļauj LDz prezidents.

Patlaban par Baltijas reģionu vērojama interese gan vagonu
modernizācijas, gan būvniecības jomā. Tiek sasniegti aizvien jauni
kravu apgrozījuma rekordi, kopējais vagonu parks kļūst mazāks, un
nosacīti nav vairs valstu dzelzceļa kompāniju monopols, kuras
varētu diktēt noteikumus remonta veicējiem. Ir privātas kompānijas,
kas operē ar pietiekami lielu vagonu skaitu vagonu, kas visi kādā
brīdī ir jāremontē. Tādēļ arī ir interese ieguldīt resursus vagonu
remontam, skaidro Magonis.

Turklāt šādas rūpnīcas izveide būtu izdevīga arī LDz. Ja UVZ
ražotu vagonus Latvijā, tie būtu lētāki, jo visa loģistika un
vagonu atvešana tos sadārdzina. Protams, UVZ ražotu vairāk, nekā
LDz nepieciešams, secina Magonis.

UVZ vada integrētu struktūru, kurā ir vairāk nekā 20
industriālie uzņēmumi, izpētes institūti un projektēšanas biroji
Krievijā, liecina informācija korporācijas mājaslapā. UVZ
produkcijas klāstā ir ne tikai dzelzceļa vagoni un traktori, bet
arī militārā tehnika. UVZ ir arī lielākais tanku ražotājs pasaulē,
informē ziņu aģentūra LETA.

«Kamēr mēs gaidīsim, kad vagoni tiks saražoti Latvijā, baidos,
ka mūs visus noņems no amatiem, jo nespēsim nodrošināt nepieciešamo
pārvadājumu apjomu,» saka «LDz Cargo» vadītājs Guntis Mačs. «Ar to
šogad nerēķinos, jo vagonus man vajag jau tagad. Protams, ja
uztaisīs, ļoti labi.»

Šā gada martā LDz paziņoja par plāniem sākumā salikt, bet tad
arī ražot vagonus Daugavpilī, liecina «Nozare.lv» sniegtā
informācija.

Situācija tur nav vienkārša, par ieceri ražot vagonus Daugavpilī
stāsta Magonis. «Mums šis projekts tika piedāvāts, un mēs to
nenoraidījām,» skaidro LDz vadītājs. Kapitālieguldījumi SIA «Rīgas
vagonbūves uzņēmums «Baltija»» (RVU) vajadzīgi neesot, bet problēma
ir nevis esošo rūpnīcu skaitā, bet gan lējumu kvalitātē, ko izmanto
detaļām.

«Jautājums ir par to, ar ko šī kompānija ir labāka par citām,
kuras nevar dabūt labus lējumus, bet šī dabūs tādus, ko var
sertificēt tirgū, kur mēs strādājam,» norāda LDz vadītājs. Patlaban
soli pa solim tiek iets uz priekšu, un pirmais vagons tiks
komplektēts rūpnīcā Baltkrievijā. «Ja tiks radīts produkts, kuru
varēs sertificēt uz to detaļu bāzes, kuras piedāvā privātais
investors, tad varam investēt savās teritorijās Daugavpilī un celt
šo rūpnīcu,» akcentē Magonis.

LDz meitaskompānijai «LDz ritošā sastāva serviss» RVU pieder 25%
daļu, bet 37% pieder Lielbritānijas investoram Georgijam Česnokovam
un 38% – Krievijas investoram Andrejam Žakalovam, kurš ir arī
vienīgais uzņēmuma valdes loceklis.

Lai varētu apkalpot visus kravu nosūtīšanas pieprasījumus,
tostarp uz un no Afganistānas nākotnē, «LDz Cargo» iepirks 400-500
vagonus gadā, kas prasīs ap 25 miljoniem latu. Tā kā uzņēmumam
jārīko iepirkumu konkurss, patlaban ir grūti pateikt, kas būs
vagonu piegādātāji. Īpaši daudz rūpnīcu gan neesot, norāda
Mačs.

Skaidrs, ka vagoni nāks no Krievijas un Ukrainas, taču ķīniešu
lējumu sliktās kvalitātes dēļ «mēs nepērkam no tām rūpnīcām, kuras
izmanto Ķīnas detaļas».