«Latvijas valsts meži» izstrādājuši koka vairogus, kas paredzēti pagaidu meža ceļu veidošanai, tādējādi būtiski uzlabojot iespējas izvest no meža kokmateriālus. Lai ražotājs varētu samazināt šo vairogu izgatavošanas izmaksas, tie tika testēti Jelgavas Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūtā (MeKA), informē institūta direktors Andrejs Domkins.
Ilze Knusle-Jankevica
«Koka vairogu idejas būtība ir šāda: lai mitros mežos, kur ir cirsmas, nebūtu jāiegulda milzīgi līdzekļi ceļu būvniecībā, var salikt ceļu no koka vairogiem. Pēc tam vairogus var noņemt un uzbūvēt ceļu citā vietā,» par Latvijā inovatīvo produktu stāsta A.Domkins.
Institūta Testēšanas laboratorijas vadītājs Kārlis Būmanis skaidro, ka institūtā tika veiktas vairākas vairoga pārbaudes, lai noskaidrotu tā fizikālās īpašības un piedāvātu iespējamos variantus, kā samazināt vairoga izgatavošanas izmaksas, saglabājot izturību un kravnesību. Iegūtie dati gan vēl jāizanalizē, tomēr jau tagad speciālisti secinājuši: vairogs ir ļoti labs un būtiski uzlabojumi tam nav nepieciešami.
««Latvijas valsts meži» jau bija izbūvējuši pirmo eksperimentālo koksnes ceļu Lubānā, un vairogi, kas bija palikuši pāri, visu ziemu turpat mežā arī nostāvēja. Tādus arī tos pie mums atveda – ar 80 procentiem mitruma sastāvā, lai gan standarta mitrums būvniecībā izmantojamai koksnei ir 18 procenti,» stāsta testēšanas inženieris Jānis Iejavs. Neskatoties uz lielo mitrumu, vairogs uzrādījis ļoti labas stiprības un izturības īpašības – Latvijā atļautais maksimālais kravas smagums ir desmit tonnas uz vienu asi, bet šis koka ceļš spēj izturēt vairāk.
Koka vairogi tiek izgatavoti no skujkoka brusām un ir 3,5 metrus plati, kas ir arī koka ceļa platums – tas ir pietiekami, lai pa to varētu izbraukt kravas mašīna baļķvedējs. Lai izgatavotu vienu vairogu, nepieciešami 0,34 kubikmetri koksnes un 350 skrūves. Tieši stiprinājumu nomaiņā MeKA speciālisti saredz iespēju samazināt ražošanas izmaksas. «Pirmkārt, vairogā ir ļoti daudz skrūvju – viens dēlis pieskrūvēts ar desmit skrūvēm. Otrkārt, to ieskrūvēšana ir roku darbs, tāpēc viens no mūsu priekšlikumiem varētu būt skrūves nomainīt pret naglām, jo tās var iedzīt automatizēti, un samazināt to skaitu,» vērtē J.Iejavs. Viņš piebilst, ka laboratorijā nav iespējams vairogu notestēt apstākļos, kādos tas tiek ekspluatēts, jo, būvējot ceļu, tas tiek likts uz zemes un tāpēc būtībā to nav iespējams salauzt.
Līdz šim baļķus no meža apstākļos, kad mežs pielijis, līdz tuvākajam ceļam veda speciāls pievedējtraktors, bet tas ir dārgi un posta vidi, bet jaunās tehnoloģijas – koka ceļš – baļķu izmaksas ļaušot samazināt pat līdz 40 procentiem, liecina «Latvijas valsts mežu» aprēķini.
Foto: no MeKA arhīva