Jauna Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju ministra amata izveidošana ļautu pārliecināt, ka izglītība un zinātne ir vienīgais resurss valstī, – šodien intervijā «Neatkarīgajai Rīta Avīzei» izteikusies izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe.
Uz šāda ministra amata izveidošanu ministre raugoties pozitīvi. «Diemžēl mūsu politikas veidošanas kultūrā izglītība, zinātne un intelekts neieņem tik noteicošu lomu, kā vajadzētu, izglītība un zinātne nekad nav finansēta, balstoties uz domu, ka mūsu tautsaimniecības stūrakmens ir izglītoti cilvēki, inovācijas, zinātnes atklājumu ieviešana rūpnieciskā produktā,» sacīja Koķe.
Ministre uzsvēra, ka pašlaik esot problemātiski valdībā panākt izglītības un zinātnes novērtēšanu kā prioritāru, – ir vajadzīgi argumenti, ka ieguldītais miljons pēc laika būs devis piecu miljonu peļņu, «bet man nav tādu argumentu».
«Ja izveidotu atsevišķu šādu ministra amatu, valdībā nebūtu tikai viens ministrs, kurš sniedz argumentus, un pamazām, iespējams, varētu pārliecināt, ka izglītība un zinātne ir vienīgais resurss valstī,» ir pārliecināta ministre.
Jau ziņots, ka šāda ministra amata izveide tiek piedāvāta augstākās izglītības un zinātnes reformu gaitā.
Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju ministra pienākums būtu reformu procesa politiskā vadība un koordinācija, kā arī nododot visas augstākās izglītības un zinātnes institūcijas Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā.
Publiski atvasinātas personas statusā varētu tikt apvienota Augstākās izglītības padome (AIP) un Latvijas Zinātnes padome (LZP) vienotā Augstākās izglītības un zinātnes padomē (AIZP) un nosakot tai atvasinātas publiskās personas statusu. AIZP pārmanto esošās AIP un LZP funkcijas, kā arī tai tiek uzticētas Augstākās izglītības likumā paredzētās AIP funkcijas. Virkne funkciju tiktu precizēta arī citām institūcijām.
Vienlaikus tiktu veidoti nozaru puduri – klāsteri, iesaistot augstskolas, zinātniskos institūtus, uzņēmumus un nevalstiskās organizācijas, kā arī nozaru zinātniskās ekselences centri kā bāze efektīvām un produktīvām doktorantūras studijām. Valsts zinātniskos institūtus tiek piedāvāts iekļaut universitātes vai universitāšu sastāvā, atbilstīgi augstākās izglītības un zinātnes sistēmas stratēģiskā ietvara nosacījumiem.
LETA